لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال رازق کی بود


عبدالرازق در سال ۱۹۷۹ در روستای منصور ولسوالی دند ولایت کندهار متولد شده و بخش زیاد عمر خود را در ولسوالی سپین بولدک آن ولایت به سر برده بود.

جنرال عبدالرازق، ۴۰ ساله، پنجشنبه (۱۸ اکتوبر) در گلوله باریی که پس از ملاقات جنرال سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو، با مقام های محلی کندهار به وقوع پیوست، ابتدا زخمی شد و سپس در شفاخانه جان سپرد.

عبدالرازق در رژیم طالبان و در سال‌های نخست حکومت پسا طالبان با برادرانش کار و بار موترفروشی و پرزه جات موتر را می‌کرد.

سپس، عبدالرازق به صفت کمیسار سرحدی گماشته شد و پس از فراگیری کورس کوتاه مدت آموزشی پولیس، در صفوف پولیس افغانستان داخل شد.

جنرال رازق یکی از افراد نزدیک به احمد ولی کرزی، برادر حامد کرزی و رئیس پیشین شورای ولایتی کندهار، بود.

پس از کشته شدن احمد ولی کرزی که در سال ۲۰۱۱ در رویداد مشابه در منزلش کشته شد، عبدالرازق به صفت فرمانده پولیس ولایت کندهار گماشته شد.

جنرال رازق تعلیم و تحصیل نکرده بود، اما به صفت یک شخص با نفوذ در کندهار عرض اندام کرده بود. او سه همسر داشت که از آنان هفت پسر و پنج دختر به دنیا آمده است.

سازمان های حقوق بشر آقای رازق را به نقض جدی حقوق بشر متهم کرده بودند.

فرمانده رازق به زیردستانش دستور کشتار طالبان و برخورد جدی با نظامیان پاکستان در امتداد خط دیورند را داده بود. او همچنان متهم به داشتن زندان های شخصی شده بود که در آن به افراد شکنجه داده می شد.

جنرال مقتدر کندهاری در تنش های سیاسی داخل کشور هم غیرجانبدار نبود. در اوج اختلاف های سیاسی میان ارگ و والی پیشین بلخ، عطامحمدنور، جنرال رازق به طور علنی از آقای نور حمایت ورزید.

پیش از این، جنرال رازق کم و بیش ۳۰ بار از حملات به قصد جانش زنده به در آمده بود.

طالبان مسوولیت این رویداد را به دوش گرفته اند.

XS
SM
MD
LG