لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اقتصاد ایران، مهاجران افغان را مجبور به عودت به افغانستان کرد


عکس از آرشیف: شماری از مهاجرین عودت کننده حین عبور از مرز اسلام قلعه به داخل قلمرو افغانستان
عکس از آرشیف: شماری از مهاجرین عودت کننده حین عبور از مرز اسلام قلعه به داخل قلمرو افغانستان

سازمان بین المللی مهاجرت یا IOM گفته است که در شش ماه نخست ۲۰۱۸ بیش از ۴۲۲ هزار افغان های مهاجر مقیم ایران به کشور شان برگشتند.

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که تحولات اخیر در ایران به ویژه بحران اقتصادی که منجر به افت بی پیشینۀ ارزش واحد پولی ایران شده است، از عوامل عمدۀ برگشت بی سابقۀ مهاجرین افغان از ایران به کشور شان بوده است.

شمار مجموعی افغان های مهاجر که در طول سال ۲۰۱۷ از ایران به افغانستان برگشتند، به ۱۸۷ هزار نفر می رسید.

افزون بر این، رادیو آزادی به نقل از نیک بیشپ، مسوول حالات اضطرار سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان، نوشته است که کاهش تقاضای کار در اقتصاد غیر رسمی ایران، علت عمدۀ برگشت صد ها هزار مهاجر افغان از ایران شده است.

آقای بیشب گفته است که "افغان ها در ایران در بخش اقتصاد غیر رسمی مانند کار ساختمانی، زراعت و سایر بخش ها مصروف کار اند و تقاضا برای این کار ها {در ایران} به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است."

بر اساس آماری که از سوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان ارایه شده است، تا آخر ۲۰۱۷ میلادی، مجموعاً حدود یک میلیون شهروند افغان دارای مدرک پناهندگی و حدود ۱.۴ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک مهاجرت در ایران زندگی می کردند.

رادیو آزادی به نقل از نور محمد، یکی از مهاجرین افغان برگشته از ایران، نوشته است که با وجود وضعیت وخیم امنیتی و مشکلات اقتصادی، این عودت کنندۀ افغان زندگی در افغانستان را نسبت به وضعیت کنونی ایران، ترجیح می دهد.

پس از وضع تعزیرات اقتصادی جدید واشنگتن بر تهران، اقتصاد ایران به شدت آسیب دیده و ارزش پول این کشور به پایین ترین سطح رسیده است. تا کنون تلاش های حکومت ایران برای جلوگیری از سقوط ارزش پول این کشور ناکام مانده است.

در اول جنوری ۲۰۱۸، یک دالر امریکایی در مقابل ۴۲۹۰۰ ریال ایرانی تبادله می شد، اما در روز های اخیر، یک دالر امریکایی در بازار آزاد ایران به ۱۱۹۰۰۰ ریال ایرانی تبادله شد، وضعیتی که موجب اعتراضات گسترده در شهر های مختلف ایران شده است.

XS
SM
MD
LG