لینک های دسترسی

Breaking News

نرخ موتر و خانه در کابل ۵۰ درصد کاهش یافته است – اتاق تجارت


اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌‎گوید که با تسلط طالبان بر این کشور، بهای موتر و خانه به گونۀ چشم‌گیر در این کشور کاهش یافته است.

خان جان الکوزی، معاون این اتاق به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، بهای خانه و موتر در کابل تا ۵۰ درصد پایین آمده است.

آقای الکوزی افزود: "موترها در مجموع ۵۰ درصد و به خصوص موترهای خورد کاملاً قیمت شان پایین آمده است. قیمت موترها به دالر است و به دالر محاسبه می‌شود، چون دالر در افغانستان کم شده می‌رود به همین خاطر نرخ‌ها پایین آمده است."

او اضافه کرد، خانه‌هایکه در ماه‌های گذشته در شهر کابل ۱۰۰۰ دالر به کرایه داده می‌شد، در حال حاضر به نصف این پول به کرایه داده می‌شوند.

آقای الکوزی دلیل کاهش نرخ موتر و خانه را در این کشور، کمبود دالر، فرار مردم از افغانستان و بیکاری در این کشور عنوان کرد و گفت که وضعیت مبهم سیاسی در این کشور میلیون‌ها دالر برای مردم زیان وارد کرده است.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) کنترول افغانستان را در اختیار گرفتند و از آن به بعد، مشکلات زیادی دامن‌گیر مردم شده است. بسیاری مردم، به شمول مامورین دولتی بیکار شده اند، فعالیت بانک‌ها بطی به پیش می‌رود و عرضه خدمات از سوی طالبان در این کشور به صفر رسیده است.

برخی باشندگان کابل می‌گویند که به آینده افغانستان بی‌باور اند و از همین‌رو بسیاری مردم می‌خواهند که با فروش خانه و وسایل از این کشور بیرون شوند.

محمد فرزاد، باشندۀ کابل به صدای امریکا گفت: "موترم را برای فروش در سرکوتل خیرخانه آورده‌ام، نوعیت آن کرولا و مادل‌اش ۱۹۹۷ است. یک سال پیش ۵۰۰۰ دالر خریداری کردم، اما حالا ۳۰۰۰ دالر خریدار ندارد."

فرزاد افزود که به دلیل نداشتن پول، قصد فروش موترش را دارد.

در موتر فروشی‌های کمپنی، سرکوتل خیرخانه، قصبه و ولسوالی قره‌باغ کابل، به روزهای پنجشنبه و جمعه، صدها نفر موترهای شان را به فروش به نمایش می‌گذارند.

محمد ادریس، که از چندین سال به این‌سو، در سر کوتل خیرخانه کار خرید و فروش موتر را می‌کند، به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، تعدادی زیادی افراد، موترهای شان را در جمعه بازار برای فروش می‌آورند، اما خریدار اندک است.

آقای ادریس افزود: "دلیل‌ پایین آمدن نرخ موتر در کابل این است که پول وجود ندارد. تمام پول‌های تجاران و موتر فروش‌ها در بانک‌ها بند مانده و موتر فروش‌ها ده‌ها موتر را پیش از سقوط کابل به پول هنگفت خریده بودند، اما نرخ‌ها پایین آمد و حالا میلیون‌ها افغانی تاوان کردند."

هرچند در نرخ موترهای‌ مودل پایین‌ کمتر تغییرات آمده است، اما در حال حاضر، موترهای مودل بالاتر از ۲۰۱۰ با قیمت نسبتاً نازل به فروش می‌رسند.

موتر فروشان می‌گویند که صاحبان این موترها از گذشت و گذار آنان در شهر هراس دارند و نیز در برخی موارد این موترها از سوی دزدان به سرقت برده می‌شوند.

با پایین آمدن نرخ موتر، برخی از باشندگان کابل می‌گویند که قیمت خانه نیز در ماه‌های اخیر در این شهر به گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته است.

فخرالدین، که در یکی از بخش‌های شهر کابل رهنمای معاملات دارد، به صدای امریکا گفت که روزانه بسیاری افراد به دوکانش مراجعه کرده و خانه‌های خود را برای فروش ثبت می‌کنند.

او افزود با آنکه ثبت خانه‌ها برای فروش و گروی افزایش یافته است، اما در مقایسه با گذشته کمتر خریدار موجود است.

به گفتۀ وی خانه‌های که در گذشته به ۱۰۰هزار دالر به فروش می‌رسید، در حال حاضر به کمتر ۷۰هزار دالر امریکایی به فروش میرسد.

در حال حاضر، در بسیاری از بخش‌های کابل بازار های اموال کهنۀ خانه ایجاد شده و مردم مصروف خرید و فروش آن در این بازارها اند.

XS
SM
MD
LG