لینک های دسترسی

Breaking News

حل اختلاف‌ها برای رهایی زندانیان طالبان


یک منبع حکومت افغانستان می‌گوید که اختلافاتی که در مورد رهایی حدود ۶۰۰ زندانی طالبان وجود داشت، اکنون حل شده است.

به گفتۀ این منبع، طالبان یک فهرست جدید را در اختیار حکومت افغانستان قرار داده است که بر اساس آن حکومت زندانیان طالبان را رها خواهد کرد.

منبع افزود: "ما به جای افراد قبلی، بر اساس فهرست جدید زندانیان دیگر طالبان را رها می‌کنیم".

شورای امنیت ملی افغانستان سه روز پیش اعلام کرد که حدود ۶۰۰ زندانی طالبان را به دلیل ادعای "حق‌العبدی" رها نمی‌کند و آن گروه باید یک فهرست جدید از زندانیان شان را در اختیار حکومت قرار دهد.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که این افراد به جرم دزدی، قتل، فساد و قاچاق در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.

اما طالبان این مساله را رد کرده اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت: "کمیسیون زندانیان به من گفته اند که تاکنون چنین تصمیمی اتخاذ نشده است. دولت ادعا کرده است که با لست اصلی مشکل دارد؛ اما هیچ مدرکی در مورد این ادعاها ارایه نکرده است. ما لست جایگزینی نداده ایم".

بر اساس توافقنامۀ صلح که به تاریخ ۲۹ فبروری میان ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر امضا شد، باید حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان و گروه طالبان ۱۰۰۰ اسیر دولتی را رها کرده و مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که تا اکنون حکومت افغانستان ۴۰۱۹ زندانی طالبان را از بند آزاد کرده است. در مقابل طالبان مدعی اند تاکنون ۵۰۰ منسوب قوای امنیتی و دفاعی افغان را رها کرده اند؛ اما مقام‌های افغان گفته اند که در بین این افراد، غیرنظامیان نیز شامل اند.

پیش از این رییس جمهور غنی در مصاحبۀ با تلویزیون ملی افغانستان هشدار داده بود که اگر طالبان نظامیان افغان را که در اسارت دارند، آزاد نکنند، باقی زندانیان آن گروه نیز از زندان‌های حکومت رها نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG