لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ امریکا و دپلومات ایرانی با ملا برادر صحبت کردند


وزیر خارجۀ ایالات متحده و نمایندۀ ویژۀ ایران در امور افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی آن گروه در قطر در مورد روند صلح افغانستان صحبت کرده اند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر خبرنامه‌ای گفته است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا روز دوشنبه ۲۹ جون در تماس ویدیویی با ملا برادر در مورد تطبیق توافقنامۀ امریکا-طالبان صحبت کرده است.

آقای پمپیو نیز در یک پیام تویتر نوشته است: "دیروز با مذاکره کنندۀ ارشد طالبان صحبت کردم تا طالبان را به پابندی به تعهدات شان بر بنیاد توافقنامۀ ایالات متحده-طالبان که حمله نکردن بر امریکاییان نیز شامل آن می‌شود، زیر فشار قرار دهم."

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی۱۰۰۰ اسیر حکومتی از قید طالبان از شرایط عمدۀ توافقنامۀ امریکا-طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان میان نمایندگان دو طرف در قطر امضا شد.

کاهش خشونت و توقف حملات طالبان بر قوای خارجی و خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان در جریان ۱۴ ماه پس از امضای این توافقنامه از شرایط عمدۀ دیگر این سند است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در چند پیام پیهم در تویتر نگاشته است که ملا برادر در تماس با وزیر خارجۀ امریکا، به رهایی زندانیان طالبان به عنوان پیش شرط برای حضور طالبان در مذاکرات بین الافغانی تاکید کرده است.

همزمان با این، خبرگزاری‌های ایرانی گزارش داده اند که محمد ابراهیم طاهریان، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایران در امور افغانستان به دوحه سفر کرده و روز دوشنبه ۲۹ جون با ملا برادر و مطلق بن ماجد القحطانی، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ قطر در امور مبارزه با تروریزم و حل منازعات دیدار کرد.

سهیل شاهین گفته است که در دیدار آقای طاهریان و ملابرادر در مورد وضعیت مهاجرین افغان، مسایل مرزی افغانستان و ایران، مذاکرات صلح و وضعیت کنونی افغانستان صحبت کرده اند.

در همین حال، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان آدم بولر، رییس موسسۀ انکشاف مالی بین‌المللی ایالات متحده روز سه شنبه ۳۰جون با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ ازبیکستان در تاشکند ملاقات کردند.

قرار است آقای خلیلزاد شام سه شنبه از ازبیکستان به پاکستان سفر کرده و روز چهارشنبه برای ملاقات با نمایندگان طالبان عازم قطر شود.

XS
SM
MD
LG