لینک های دسترسی

Breaking News

مکاتب دختران در افغانستان هفتهٔ آینده بازگشایی می‌شود - طالبان


وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید که دختران در سرتاسر افغانستان اجازه دارند تا هفتهٔ آینده به مکاتب خود برگردند.

عزیز احمد رایان، سخنگوی وزارت معارف طالبان، به خبرگزاری رویترز گفت: "تمامی مکاتب به روی همه پسران و دختران باز خواهد شد. "

آقای رایان افزود که "اما برای دختران شرایطی وجود دارد" و آن اینکه دانش آموزان دختر جدا از پسران و فقط توسط معلمان زن تدریس می‌شوند.

سخنگوی وزارت معارف طالبان گفت که در برخی مناطق روستایی که کمبود معلمان زن وجود دارد، معلمان مسن مرد اجازه خواهند داشت به دختران تدریس کنند.

طالبان پس از تسلط بر کابل جز ادارات معدود دولتی، به شمول سکتور صحت و معارف، زنان را از رفتن به کار منع کرده و نیز دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بستند.

مقامات طالبان پیش از این نیز گفته بودند که با شروع سال تعلیمی جدید تمام مکاتب دخترانه به روی شاگردان دختر باز خواهد شد.

آقای رایان افزود: "هیچ مدرسه‌ای امسال تعطیل نمی‌شود. اگر مدرسه‌ای تعطیل شود، مسوولیت بازگشایی آن بر عهده وزارت معارف است."

اجازهٔ ورود دختران و زنان به مکاتب و پوهنتون‌ها یکی از خواسته‌های اصلی جامعه بین المللی از گروه طالبان بوده است.

پوهنتون‌های دولتی در افغانستان به تاریخ ۲۶ فبروری (هفتم حوت) پس از شش ماه وقفه دوباره به روی محصلین باز شد، اما شماری اندکی از زنان و دختران در صنوف درسی حضور یافتند.

اکثر کشورهای جهان تاکنون از به رسمیت شناختن رسمی طالبان به دلیل نگرانی از رفتار آنان با دختران و زنان و اتهامات نقض حقوق بشر علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، امتناع ورزیده اند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

طالبان می گویند که بر اساس قوانین اسلامی و عرف محلی به حقوق زنان احترام می‌گذارند. اما بسیاری زنان از محدودیت‌ها از جمله مشاغل، شاکی بوده و گفته اند که مجبور به ترک وظیفه شده اند.

هدر بار، معاون بخش حقوق زنان دیدبان حقوق بشر، پس از اعلام این خبر از جامعه بین المللی خواست که از این اقدام طالبان رضایت نشان ندهند.

او گفت: "تمرکز زیادی از سوی کمک‌کنندگان بر مکاتب متوسطه دخترانه صورت گرفته است. چندین کمک‌کننده به من گفتند که آنها این موضوع را 'نمادین' می‌دانند."

خانم بار افزود که بازگشایی مکاتب لزوماً به این معنا نیست که از حقوق گسترده‌تر زنان و دختران در جامعه حمایت می‌شود.

XS
SM
MD
LG