لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان، شوراها و احزاب سیاسی افغانستان: محرومیت دختران از آموزش 'فاجعه' است


نمایندگان جامعهٔ مدنی، احزاب سیاسی و شوراهای قومی در نشستی از حکومت طالبان خواستند تا ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را لغو کرده و مکاتب را به روی آنان باز کنند.

شماری از شرکت کنندگان این نشست روز پنجشنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) در یک کنفرانس خبری در کابل گفتند که ممنوعیت آموزش برای دختران دورۀ متوسطه و لیسه عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

شرکت کنندگان نشست با نشر قطعنامه‌ای گفتند که ممنوعیت آموزش دختران نه تنها افغانستان را از رقابت با سایر نقاط جهان باز می‌دارد، بلکه افغان‌ها را مجبور به مهاجرت‌های گسترده نیز می‌کند.

در قطعنامه آمده است: "ما علمای دین، اعضای جامعه مدنی و احزاب سیاسی و مردم اقوام و اقشار مختلف، بار دیگر به مقامات امارت اسلامی می‌گوییم که یک نسل را از هشت ماه تحصیل محروم کردن یک ضایعه نه بلکه فاجعه است و دوام آن دیگر قابل قبول و تحمل نیست. ما تاکید می‌کنیم که مکاتب دخترانه هرچه زودتر بازگشایی شوند و به زنان اجازهٔ کار و سایر حقوق مشروع داده شود. "

این قطعنامه از رهبری طالبان خواسته است تا حقیقت را در این مورد با ملت در میان بگذارد و از آنها کمک بخواهد. اشتراک کنندگان نشست گفتند که حکومت طالبان در تصمیم گیری‌های خود باید نظرات و عقاید مردم را در نظر بگیرند.

نعیمه غنی یکی از شرکت کنندگان این نشست گفت که نظر والدین باید گرفته شود و افزود که این تصمیم بر خانواده ها تحمیل شده است.

خانم غنی با بیان اینکه اکثر مردم افغانستان خواستار بازگشایی مکاتب دختران است، گفت: "سلب حقوق یک نسل به مدت هشت ماه موضوع بزرگی است... حقیقت باید با مردم در میان گذاشته شود و اگر به کمک مردم نیاز باشد، باید از آنان کمک خواسته شود. ما حاضریم به هر نحوی که می‌توانیم کمک کنیم تا با هم این مشکل را حل کنیم... اما در این تصمیم، ما والدین در نحوه تربیت فرزندان خود شریک نیستیم. این تصمیم بر ما تحمیل شده است. نظر مردم افغانستان باید پرسیده شود که آنان چگونه تحصیل برای فرزندان شان می‌خواهند. "

مونسه مبارز، عضو جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان در این نشست گفت که در تمام تاریخ سیاسی افغانستان، هر تحولی که ایجاد شده، از معارف و زنان این کشور قربانی گرفته است. به گفتۀ خانم مبارز، سیاستگرانی که تا اکنون به قدرت رسیده اند، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت برای منافع مردم نداشته اند.

او گفت: "هر رژیمی که بیاید ابزارسازی است. بسته بودن دروازه‌های مکاتب دخترانه جز ابزارسازی، جز فشار سیاسی برای تامین منافع، هیچ دلیل شرعی، قانونی، منطقی، انسانی و بشری ندارد".

خانم مبارز تاکید کرد که زنان افغانستان در تاریخ معاصر هیچ نقش منفی نداشته اند، بلکه همواره در روند ترقی و توسعه شامل بوده و در این راستا دوشادوش مردان قربانی داده اند.

در این نشست، شماری از دانش‌آموزان دختر نیز برای دادخواهی جهت بازگشایی مکاتب شان شرکت کرده بودند.

منوره قریشی، دانش‌آموز صنف یازدهم لیسه محمد صوفی اسلام گفت که از جامعۀ جهانی خواهان توجه بیشتر استند و آیندۀ تاریک نمی‌خواهند. او گفت: "ما به چه جرمی از درس باز مانده ایم، حذف زنان از جامعه و محرومیت دختران از مکتب ظلم علنی و غیر اسلامی است، لطفاً معارف را سیاسی نسازید، ما حق خود را می‌خواهیم، ما تعلیم می‌خواهیم".

در همین حال تامس وست، نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان می‌گوید که طالبان ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را لغو کند.

آقای وست روز پنجشنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) در صفحه تویترش نگاشته که نگرانی شدید خود در مورد محدودیت‌های مستمر طالبان بر تحصیل دختران را با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در میان گذاشته است.

به گفتهٔ وی، این محدودیت‌ها با تضمین‌های مکرر طالبان به افغان‌ها در تضاد بوده، حقوق زنان و دختران را نقض می‌کند و آینده افغانستان را تضعیف می‌کند. او نوشته است: "ما از طالبان می‌خواهیم که به درخواست‌های رهبران دینی و بزرگان افغانستان از سراسر کشور توجه کنند تا این ممنوعیت لغو شود."

با وجودیکه هشت ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر هنوز هم بسته است و حکومت این گروه برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کردند که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

مقام‌های طالبان هرگز به صورت رسمی توجیهی برای این ممنوعیت ارایه نکرده اند، اما عزیز احمد رایان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به صدای امریکا گفت که بحث‌ها در سطح رهبری این گروه برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه جریان دارد.

XS
SM
MD
LG