لینک های دسترسی

Breaking News

وست: طالبان ممنوعیت آموزش دختران را لغو کنند


تامس وست، نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان می‌گوید که طالبان ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را لغو کنند.

آقای وست روز پنجشنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) در صفحه تویترش نگاشته که در این مورد با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان صحبت کرده است.

نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان گفته است که نگرانی شدید خود در مورد محدودیت‌های مستمر طالبان بر تحصیل دختران را با آقای کرزی در میان گذاشته است.

به گفتهٔ وی، این محدودیت‌ها با تضمین‌های مکرر طالبان به افغان‌ها در تضاد بوده، حقوق زنان و دختران را نقض می‌کند و آینده افغانستان را تضعیف می‌کند.

او نوشته است: "ما از طالبان می‌خواهیم که به درخواست‌های رهبران دینی و بزرگان افغانستان از سراسر کشور توجه کنند تا این ممنوعیت لغو شود."

با وجودیکه هشت ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر هنوز هم بسته است و حکومت این گروه برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کردند که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

مقام‌های طالبان هرگز به صورت رسمی توجیهی برای این ممنوعیت ارایه نکرده اند، اما عزیز احمد رایان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به صدای امریکا گفت که بحث‌ها در سطح رهبری این گروه برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه جریان دارد.

در تازه‌ترین مورد، پالوما اسکودرو، مدیر حمایت و ارتباطات جهانی صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفته است که آموزش دختران افغان نباید "گروگان سیاست" باشد.

خانم اسکودرو در تویترش نگاشته است: "همۀ دختران باید اجازه داشته باشند به مکاتب بازگردند. جامعۀ بین‌المللی و مقامات فعلی افغانستان باید راه‌هایی را برای همکاری با یکدیگر به خاطر هر دختر در افغانستان بیابند. بیشتر تاخیر نکنند."

پیش از این انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد هشدار داده بود که ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دختران به کل افغانستان آسیب خواهد رساند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز گفته بود که در صورتی که نیم جمعیت یک کشور از تحصیل محروم باشد، نمی‌توان در عرصه سیاسی و اقتصادی پیشرفت کرد.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

XS
SM
MD
LG