لینک های دسترسی

Breaking News

عالمان دینی و زنان افغان به بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران تاکید کردند


شماری از عالمان دینی و زنان افغان در نشستی که روز پنجشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) برگزار شده بود به بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران دانشجوی افغان تاکید کرده و آموزش دختران را ضرورتی عنوان کردند که به گفتۀ آنان دین اسلام به آن جواز داده است.

مولوی شمس‌الرحمان فروتن، یکی از شرکت کنندگان این نشست گفت که طالبان نباید با انسداد مکاتب به روی دختران تجربۀ حکومت اسلامی را ناکام کنند.

آقای فروتن گفت: "اگر این تجربه ناکام شود، اطمینان می‌دهم که برای صد سال دیگر کسی در این کشور روی مسجد، ملا، دین، حدیث، قران و مدرسه را بالا نخواهد کرد."

مولوی غلام‌الله نبوی، شرکت کنندۀ دیگر این نشست با اشاره به رفتار حکومت طالبان با مردم گفت که این گروه باید دل‌های مردم را به دست آورده و با اخلاق نیک رفتار کنند.

حکومت طالبان برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کردند که مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

وزارت معارف حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفت: "هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی در این زمینه طرح جامع ترتیب شد، آنگاه بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی مکاتب متذکره باز خواهد شد

سومایا شفیق، یکی دیگر از اشتراک کنندگان این نشست گفت که هیچگاهی در اسلام جلو آموزش زنان و دختران گرفته نشده و به گفتۀ وی مسدود کردن دروازه‌های مکاتب به روی دختران، برای تمام جامعه پیامد ناگوار دارد.

خانم شفیق دلیل طالبان برای نبود محیط مناسب آموزشی برای دختران دانشجو را رد کرد و گفت که طرح طالبان برای ایجاد چنین فضا "منطقی" نیست. او گفت که انسداد مکاتب در افغانستان سبب خواهد شد که خانواده‌های افغان برای ادامۀ تحصیل دختران شان وطن را ترک کرده و رو به کشورهای خارجی بیاورند.

تورپیکی مومند، یکی دیگر از فعالان زن هم از طالبان خواست تا هر چه زودتر دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بگشایند. او خطاب به سران طالبان گفت که اگر در ایجاد طرح آموزشی دختران مشکلی دارند، از کادرهای علمی و مسلکی کشور بخواهند و اگر در خصوص احکام اسلامی در زمینۀ آموزش دختران ابهام دارند، از عالمان بزرگ دینی جهان مشورت بخواهند.

خانم مومند همچنان گفت که انزوای سیاسی حکومت طالبان و کاهش کمک‌های خارجی به افغانستان، به نگرانی مردم افغانستان افزوده است.

بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان، واکنش‌های جدی را در سطح بین‌المللی نیز به دنبال داشته است.

ملل متحد از تمدید نامحدود طالبان مبنی بر ممنوعیت رفتن دختران به مکتب ابراز تاسف کرده و خواستار بازگشایی فوری مکاتب به روی دختران دانشجوی افغان شده است.

ایالات متحده نیز ضمن ابراز تاسف عمیق از این تصمیم طالبان گفته است که این اقدام در تناقض با بسیاری تضمین‌ها و اظهارات طالبان قرار دارد.

سازمان عفو بین‌الملل از تغییر کامل تصمیم طالبان برای افتتاح مکاتب دخترانه به شدت ابراز نگرانی کرده است. این سازمان گفته است که حق تحصیل یک حق اساسی بشری است که طالبان – به عنوان مقامات بالفعل – موظف به رعایت آن هستند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

XS
SM
MD
LG