لینک های دسترسی

Breaking News

جمهوریخواهان به برکناری عمر از کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا تلاش می‌کنند


الهان عمر
الهان عمر
جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده که به تازگی کنترول این مجلس را در دست گرفته اند، تلاش دارند تا الهان عمر، قانونگذار مسلمان سیاه‌پوست افریقایی‌تبار را به دلیل اظهارات انتقادی از اسراییل، از کمیتهٔ روابط خارجی این مجلس برکنار کنند.

الهان عمر که همواره منتقد سرسخت اسراییل در کانگرس ایالات متحده بوده است، به تازگی در صحبت با شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که حامیان اسراییل بر نمایندگان ایالات متحدهٔ امریکا فشار وارد می‌کنند تا به یک "کشور خارجی" هم بیعت و تعهد داشته باشند.

اظهارات الهان عمر، نمایندۀ دموکرات ایالت مینیسوتا "یهودستیزی" تعبیر شده و حتا برخی قانونگذاران دموکرات نیز بر وی انتقاد کرده اند. هرچند این قانونگذار مسلمان کانگرس امریکا از گفته‌های خود عذرخواهی کرده است.

جیمس مک‌گوورن، نمایندهٔ دموکرات ایالت مسه‌چوستس گفت: "این در مورد انتقام است. این کینه‌توزی است. این سیاسی است."

دموکرات‌ها نیز هنگامیکه کنترول مجلس نمایندگان را به دست داشتند، دو قانونگذار جمهوریخواه را به خاطر اظهارات‌شان از کمیتهٔ روابط خارجی اخراج کرده بودند.

اما مک‌گوورن استدلال می‌کند که دموکرات‌ها مارجوری تیلر گرین، نمایندهٔ جمهوریخواه از ایالت جورجیا و پال گوسر، نمایندهٔ جمهوریخواه از ایالت اریزونا را به دلیل اظهاراتی که بسیار شدیدتر و خشونت‌آمیزتر از آنچه که عمر بیان کرده، برکنار کرده بودند.

کیفین مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا پیش از این نیز دو قانونگذار دموکرات، آدم شیف و اریک سوالول، را از پیوستن به کمیتهٔ استخبارات مانع شده بود و مشتاق است تا مانع الهان عمر نیز شود.

مک‌کارتی تلاش کرده است تا قبل از برگزاری رای‌گیری حمایت کافی را برای برکناری عمر بدست بیاورد. جمهوریخواهان در مجلس اکثریت اندکی دارند و از سوی دیگر چندین قانونگذار جمهوریخواه به درگیر شدن در اقدامات تلافی‌جویانه علیه همکاران خود تمایل ندارند.

قرار است رای‌گیری روی قطعنامه علیه عمر روز چهارشنبه برگزار شود. قطعنامه توسط ماکس میلر، نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو پیشنهاد شده است. او گفته است که "اظهارات عمر باعث آبروریزی مجلس نمایندگان شده است" و او باید از کمیتهٔ روابط خارجی حذف شود.

جمهوری خواهان گفته اند که منتظراند دموکرات‌ها رسماً عمر را به کمیته روابط خارجی معرفی کنند و پس از تصویب فهرست توسط مجلس، جمهوری‌خواهان برای سلب کرسی او اقدام خواهند کرد.

خانم عمر روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت که اقدام علیه او " انگیزه سیاسی" دارد.

او گفت: "انگيزه اين اقدام در حقیقت اين است كه بسياری از اعضای [مجلس نمایندگان] معتقدند كه يك مسلمان، يك مهاجر، يك افريقايس حتا نبايد در کانگرس حضور داشته باشد، چه رسد به اينكه فرصت خدمت در كميتهٔ امور خارجی را داشته باشد."
XS
SM
MD
LG