لینک های دسترسی

Breaking News

کارشناسان: نتیجه انتخابات پاکستان پیامی برای اردو بود


کارشناسان مسایل سیاسی در پاکستان می‌گویند که انتخابات پارلمانی پنجشنبه گذشته که در آن نامزد‌های وفادار به عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، بیشترین کرسی ها را به دست آوردند، پیامی برای اردوی این کشور بود و نشان داد که سیاست‌های اردو برای مردم عادی قابل پذیرش نیست.

اگرچه عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان به اتهامات متعددی در زندان به سر می‌برد، نماد اصلی این حزب (بیت کریکت) در انتخابات از این حزب گرفته شد و بسیاری از رهبران و اعضا ارشد آن توسط مقامات دستگیر شدند، اما با آنهم در انتخابات پارلمانی هشتم فبروری نامزادان مرتبط به حزب تحریک انصاف توانستند اکثریت کرسی‌ها را بدست بیاورند و حزب مسلم لیگ-نواز را که به گفتهٔ کارشناسان از حمایت نظامیان پاکستان برخوردار است، عقب بزنند.

بر اساس نتایج اعلام شده، کم از کم ۱۰۰ نامزد مستقل برنده کرسی‌های پارلمان شده اند که از آن جمله ۸۹ نفر آن وفادار به عمران استند. حزب مسلم لیگ-نواز برنده ۷۳ کرسی شده و حزب مردم پاکستان ۵۴ کرسی را به دست آورده است.

اگرچه اردوی پاکستان از قدرت و اقتدار زیادی در امور سیاسی این کشور برخوردار است، اما کارشناسان پاکستانی معتقد اند که نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که مردم عام به سیاست های اردو اهمیتی نمی‌دهند.

حسن عسکر رضوی، کارشناس مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت: "این که نامزدهای مورد حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان چه آرایی را به دست آورده اند! این پیام را به اردوی پاکستان می دهد که پالیسی‌های آنها برای مردم عام قابل قبول نیست."

اعضای حزب تحریک انصاف بخاطر نداشتن یک نماد متحد مجبور شدند به عنوان نامزدان مستقل در انتخابات اشتراک کنند و چون نمی‌توانند به تنهایی یک حکومت را تشکیل بدهند، باید در ظرف ۷۲ ساعت تصمیم خود را برای پیوستن به احزاب دیگر اعلام کنند.

رهبران این حزب نگران هستند که نامزدهای موفق به بهانه‌های مختلف مجبور به پیوستن به احزاب دیگر شوند.

ولید اقبال، یکی از اعضای ارشد حزب تحریک انصاف ضمن بیان نگرانی خود از این موضوع به صدای امریکا گفت که ممکن برخی آنان که به تحریک انصاف صادق نبوده یا مفسد بوده اند از طریق خریداری آرا و برخی هم با زور و تهدید خود یا اعضای خانواده‌هایشان مجبور به پیوستن به یک حزب دیگر شوند.

هیچ حزبی در انتخابات روز پنجشنبه نتواست اکثریت کرسی‌ها را که برای تشکیل یک حکومت کافی باشد، بدست بیاورد. بناً حکومت آینده ایتلافی خواهد بود، اما هنوز مشخص نیست که کدام حزب پست صدارت را به دست خواهد آورد.

اما عسکر رضوی می‌گوید که باوجود بدست آوردن بیشترین کرسی‌ها، به نظر نمی‌آید که اردوی پاکستان در قبال حزب تحریک انصاف از خود ملایمت نشان بدهد.

کمیسیون مستقل انتخابات پاکستان به طور غیرمعمول اعلام نتیجه نهایی را به تاخیر انداخت.

منتقدان و اعضای حزب تحریک انصاف ادعا می کنند که کمیسیون این کار را انجام داد تا به اردو فرصت تغییر نتایج را بدهد، اما کمیسیون انتخابات می گوید که به دلیل مختل شدن خدمات انترنتی، نتوانست نتایج را به موقع اعلام کند.

این در حالی است که حزب تحریک انصاف پاکستان و حزب مسلم لیگ-نواز به رهبری نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، اعلام پیروزی در انتخابات را کردند.

حزب تحریک انصاف پاکستان با استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه سازی صدای عمران خان، صدراعظم پیشین این کشور که در زندان به سر می‌برد، "سخنرانی پیروزی" در انتخابات پارلمانی او را منتشر کرد.

صدای شبیه سازی شدهٔ عمران خان گفت: "من پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را برای همهٔ شما تبریک می‌گویم. من اطمینان کامل داشتم که همهٔ شما برای رای دادن بیرون می‌آیید... و مشارکت گستردهٔ شما همه را حیرت زده کرده است."

درست چند ساعت قبل از سخنرانی خان، نواز شریف سخنرانی پیروزی خود را ایراد کرد و مدعی شد که حزب مسلم لیگ-نواز "به عنوان بزرگترین حزب" در کشور ظهور کرده و یک حکومت ایتلافی در اسلام آباد تشکیل خواهد کرد.

شریف پیشنهاد کرد که همه احزاب سیاسی باید گرد هم آیند و حکومتی تشکیل دهند تا پاکستان را از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه است نجات دهد.

ناظران امور پاکستان می‌گویند که اختلاف بر سر توزیع قدرت و کرسی‌های حکومتی در این کشور ممکن است طولانی شود.

به دلیل همین نگرانی، سید عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان روز شنبه ۱۰ فبروری از سیاستمداران رقیب پاکستانی خواست تا برای تشکیل حکومت ایتلافی از "بلوغ و وحدت" کار بگیرند.

منیر گفت که انتخابات فقط رقابت نیست که یکی برنده کامل شود و دیگر بازنده‌ کامل، بلکه انتخابات "تمرینی برای تعیین تکلیف مردم است."

اردوی پاکستان نقش کلیدی در عرصه سیاسی این کشور بازی کرده و از زمان جدایی از هند در سال ۱۹۴۷، جنرالان نظامی پاکستان تقریباً در نیمی از تاریخ پاکستان بر این کشور حکمروایی کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG