لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در چهار روز بیش از ۴۰۰۰ مهاجر افغان از ایران برگشته اند


وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان از برگشت جبری و داوطلبانۀ چهارهزار و ۳۷۰ مهاجر افغان در جریان چهار روز اخیر از ایران خبر داد.

این وزارت گفته است که دوهزار و ۱۱۱ تن این افراد به گونۀ جبری و متباقی آنان دواطلبانه به افغانستان برگشته اند.

این در حالی است که هفته گذشته، شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ طالبان، در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل خواستار برخورد "نرم" و فراهم‌آوری تسهیلات بشردوستانۀ تهران به مهاجرین افغان شد.

معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان ابراز امیدواری کرد که ایران روند توزیع ویزه برای افغان‌ها را تسریع کند تا زمینۀ رفت و برگشت قانونی افغان‌ها به آن کشور فراهم شود.

ایران در حالی به اخراج مهاجرین افغان ادامه داده است که بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ایران از جمله کشورهایی است که حقوق بشری مهاجرین در آن نقض می‌ شود.

این سازمان به تاریخ ۲۰ جون با نشر گزارشی به مناسبت "روز جهانی مهاجرین" گفت که پناهجویان افغان در ایران، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان، مالیزیا و ترکیه از حقوق خود بر اساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند.

به گفتۀ این سازمان، مهاجرین و پناهجویان افغان در این کشورها با وحشت، خشونت، تبعیض، بدرفتاری و اخراج روبرو اند و برای دست‌رسی به خدمات ابتدایی مانند تحصیل و کار مجادله می‌کنند.

همچنان عفو بین‌الملل تایید کرده بود که در بدترین موارد، مهاجرین و پناهجویان در این کشورها با بازداشت‌های خودسرانه و مجازات‌ نیز مواجه اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که در ده ماه گذشته بیش از ۷۰۰هزار مهاجر افغان دوباره به کشورشان برگشته اند و برای ۳۵۰هزار افغان در محلات شان زمینۀ برگشت فراهم شده است.

XS
SM
MD
LG