لینک های دسترسی

Breaking News

تلرسن: ایران "پابندی تخنیکی" به توافق هسته‌ای دارد


رکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز یکشنبه پذیرفت که از "لحاظ تخنیکی" عملکرد ایران در "مطابقت" با توافق هسته‌ای قرار دارد.

آقای تلرسن اما تاکید کرد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از کانگرس کشورش می خواهد تا "استراتیژی کاملی" را تصویب کند تا آنچه از دید رهبران امریکا به مثابۀ "نواقص" توافق پنداشته می شود، به آن رسیدگی شود.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به تلویزیون CNN گفتکه احتمال آن نیز می رود که واشنگتن در صدد یک توافق جدید باشد.

آقای تلرسن همچنین گفت که رئیس جمهور ترمپ از کانگرس ایالات متحده می خواهد تا روی یک توافق جداگانه کار کند تا به شماری از "نواقص" توافق هسته ای، رسیدگی شود—به خصوص اقدامات نظامی و "بی ثبات کنندۀ" ایران در شرق میانه.

آقای تلرسن گفت که آزمایش میزایل های بالستیک توسط حکومت ایران نیز باید متوقف شود.

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین ادعا کرد که توافق هسته ای فقط بلند پروازی های برنامۀ هسته ای ایران را به تعویق می اندازد.
آقای تلرسن گفت که کانگرس ایالات متحده در عین حال بررسی می کند که آیا تعزیرات جدید بر ایران وضع کند یا خیر؟ این دپلومات ارشد امریکایی تاکید داشت که سایر جناح های این توافق بین المللی باید "به طور کامل" توافق را عملی کنند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، هفتۀ گذشته گفت که پایبندی ایران را به توافقنامه هسته یی تایید نخواهد کرد.

آقای ترمپ روز جمعه در قصر سفید با اعلام استراتیژی جدید واشنگتن در قبال ایران گفت که امریکا به پیمودن مسیری که نتیجه آن "خشونت بیشتر، دهشت بیشتر و تهدید بسیار جدی هسته یی شدن ایران" است، ادامه نخواهد داد.

آقای ترمپ گفت: "ما تمام مسیر هایی را که دسترسی رژیم[یران]را به سلاح اتمی فراهم می کند، مسدود خواهیم کرد."

XS
SM
MD
LG