لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: ۱۰ تا ترمپ نمی تواند توافق هسته ای را عقب براند


آرشیف: رئیس جمهور ایران همچنین هشدار داد که ایالات متحده نباید از توافق هسته ای تخطی کند، در غیر آن، جهان امریکا را محکوم خواهد کرد، نه ایران را
آرشیف: رئیس جمهور ایران همچنین هشدار داد که ایالات متحده نباید از توافق هسته ای تخطی کند، در غیر آن، جهان امریکا را محکوم خواهد کرد، نه ایران را

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روی شنبه ضمن دفاع از توافق هسته ای کشورش گفت که حتی ده تا دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، نمی تواند این توافق را به عقب برگرداند.

آقای روحانی که در جمع از محصلین در پوهنتون تهران سخنرانی می کرد گفت که از ناحیۀ توافق هسته ای، "ما به منافع دست یافته ایم که برگشت نا پذیر است. هیچ کس نمی تواند آنرا بر گرداند. نه ترمپ، نه ۱۰ تا ترمپ دیگر. "

رئیس جمهور ایران همچنین هشدار داد که ایالات متحده نباید از توافق هسته ای تخطی کند و "اگر ایالات متحده [از توافق هسته ای] تخطی کند، همۀ جهان امریکا را محکوم خواهد کرد—نه ایران را."

اظهارات رئیس جمهور ایران در مورد توافق هسته ای در حالی بیان شد که قرار است رئیس جمهور ترمپ هفتۀ آینده تصمیم نهایی خود را در مورد این توافق اعلام کند که آیا واشنگتن می خواهد در این توافق باقی بماند و یا از آن بیرون شود.

شماری از رسانه های امریکایی از جمله روز نامۀ واشنگتن پست گزارش داده که احتمالاً رئیس جمهور ترمپ پایبندی ایران به توافق هسته ای را تائید نخواهد کرد و خواهان وضع تعزیرات بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور ترمپ از آغاز مبارزات انتخاباتی اش در سال ۲۰۱۶ مخالف جدی توافق هسته ای ایران بود و حتی در جریان کمپاین خود تعهد کرده بودکه در صورت ورود به قصر سفید، این توافق را پاره کند. در عوض آقای ترمپ گفته بود که اقدامات دیگری را بر ضد ایران و وابسته های آن کشور، روی دست خواهد گرفت.

توافق تاریخی میان ایران و شش قدرت عمدۀ جهان- ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان- برنامه هسته ای تهران را محدود کرد و در عوض تعزیرات بین المللی که بر ایران وضع شده بود، لغو گردید.

با وجود توافق هسته ای، روابط میان واشنگتن و تهران تیره باقی مانده است. جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، در ماه فبروری سال جاری گفته بود که ایران هنوز هم منحیث صادر کنندۀ دهشت افگنی عمل می کند و هنوز هم فعالیت تندروان را تمویل می کند.

ایالات متحده از دیر زمان به این سو ایران را متهم به حمایت از دهشت افگنی کرده است. مقامات امریکایی گفته اند که تهران از منازعۀ سوریه، عراق، و یمن حمایت کرده و گروه های مثل حزب الله لبنان را حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG