لینک های دسترسی

Breaking News

حدود نصف جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه اند - گزارش


برنامۀ جهانی غذا و ادارۀ غذا و زراعت سازمان ملل متحد با نشر یک گزارش مشترک گفته اند که در حال حاضر، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر که تقریباً نصف جمعیت افغانستان می‌شود، با گرسنگی حاد رو به رو اند.

این گزارش که ناوقت روز دوشنبه ۱۰ می (۲۰ ثور) نشر شد، حاکی است که هرچند کمک‌های بشردوستانه از یک فاجعه بشری در زمستان گذشته جلوگیری کرد، اما هنوز هم، گرسنگی به گونۀ بی‌سابقه در این کشور ادامه دارد.

با تسلط مجدد طالبان، تمویل کننده‌گان خارجی، کمک‌های مالی خود را به افغانستان توقف یا کاهش دادند و این کشور بیشتر در فقر و بحران اقتصادی فرو رفت. دلیل عمدهٔ این اقدام تنبیهی، ناشی از نگرانی‌های مربوط به دهشت‌افگنی و حقوق بشر تحت حکومت طالبان است.

ریچارد ترنچارد، نمایندۀ سازمان غذا و زراعت ملل متحد وضعیت امنیت غذایی را در افغانستان وخیم خوانده و خواستار کمک‌های بیشتر به نیازمندان در این کشور شده است.

او گفته است که باید به مشکلات دهقانان در این کشور رسیدگی شود. در این گزارش پیش‌بینی شده که با فرا‌ رسیدن فصل حاصلات گندم و افزایش کمک‌های بشردوستانه، میزان گرسنگی تا ماه نومبر امسال به ۱۸.۹ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

در این حال، مری الن مک‌گروتی، مسوول برنامه غذایی جهان برای افغانستان ادامۀ کمک‌های غذایی و حمایت‌های معیشتی اضطراری را برای نجات جان مردم افغانستان مهم عنوان کرده و گفت: "ما بزرگترین عملیات غذایی بشردوستانه جهان را در چند ماه انجام دادیم که این کمک‌ها از ماه اگست ۲۰۲۱ به بیش از ۱۶ میلیون نفر رسیده است."

سازمان ملل متحد هشدار داده است که در حال حاضر، خشک‌سالی و بحران اقتصادی در این کشور، جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند و تاکید کرده است که نا امنی غذایی در این کشور به بالاترین سطح رسیده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ادامۀ جنگ در اوکراین سبب افزایش نرخ قیمت‌ها در افغانستان شده و مشکلات زیادی را برای باشندگان این کشور به بار آورده است.

پیش از این نیز برنامه جهانی غذا هشدار داده بود که تهاجم روسیه بر اوکراین باعث افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت در افغانستان شده و ممکن است قیمت‌ها بیشتر افزایش یابد.

شیلی تکرال، سخنگوی این برنامه گفته بود که قیمت مواد غذایی و سوخت در افغانستان در هشت ماه گذشته، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

برنامۀ جهانی غذا و ادارۀ غذا و زراعت ملل متحد در این گزارش گفته اند که به تلاش‌های شان برای رسیدگی به نیازمندان در سراسر افغانستان ادامه داده و کوشش می‌کنند تا از گرسنگی بیشتر مردم جلوگیری کنند.

نگرانی‌ها از افزایش قحطی و گرسنگی بی‌سابقه در این کشور در حالی مطرح می‌شود که پیش از این سازمان ملل متحد گفته بود که در حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. به گفتۀ این سازمان، ۱۰ میلیون کودک افغان برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید بشری مواجه شده است و سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر کمک‌های آنی برای نیازمندان افغان فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

XS
SM
MD
LG