لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: ایران برای غنی سازی یورانیم 'هیچ محدودیتی' ندارد


حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفته است که کشورش برای غنی سازی یورانیم "هیچ محدویتی" ندارد.

آقای روحانی روز پنجشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) در سخنرانی در نشست مجمع عمومی بانک مرکزی ایران گفت که صنعت هسته‌ای کشورش و غنی سازی یورانیم در ایران حتا در مقایسه با پیش از توافق هسته‌ای در "وضعیت بهتر" قرار دارد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران بیرون شد و به تدریج تحریم‌های شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد. با اینحال، ایران کماکان به تعهدات خود به این توافق پابند مانده بود.

اما پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط ایالات متحده، مقام های ایرانی اعلام کردند که آنان آخرین تعهدات را به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان گذاشتند.

اکنون، رییس جمهور دونالد ترمپ خواهان توافق جدید هسته‌ای با ایران شده است، اما تهران کم از کم در حال حاضر هر گونه توافق جدید هسته‌ای را با امریکا رد کرده است.

آقای روحانی در سخنرانی روز پنجشنبه خود تایید کرد که تحریم‌های اقتصادی غرب، ایران را زیر فشار قرار داده است، اما گفت: " شرایط ساده نیست اما متوجه هستیم که دنیای امنیت و سیاست و دنیای اقتصاد با هم ارتباط تنگاتنگ دارند".

پیش از این بریتانیا، فرانسه و آلمان به خاطر آنچه "عدم پابندی" تهران به توافقنامۀ هسته‌ای خواندند، خواستار فعال شدن میکانیزم حل اختلاف در پیوند با توافق هسته‌ای ایران شدند.

کشورهای اروپایی امضا کنندۀ برجام هشدار داده اند که اگر اختلاف اروپا و ایران حل نشود، ممکن شکایت آنان به شورای امنیت سازمان ملل متحد راجع شده و تحریم‌های بین المللی بر ایران از سرگرفته شود.

XS
SM
MD
LG