لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در یک پیام تویتر نوشته است که "ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت".

به نظر می‌رسد که این تویت کوتاه آقای ترمپ که روز دوشنبه ششم جنوری (۱۶ جدی) نشر شد، واکنش وی به بیرون شدن ایران از توافق هسته‌ای موسوم به برجام باشد.

در پی کشته شدن، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران در حملۀ هوایی نظامیان امریکایی، تلویزیون دولتی ایران روز یکشنبه پنجم جنوری گزارش داد که دیگر آن کشور از محدودیت‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان پیروی نخواهد کرد.

این اقدام ایران واکنش‌های زیادی را در پی داشت و ادارۀ بین المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی عضو برجام از پیامدهای این اقدام به ایران هشدار دادند.

ادارۀ بین المللی انرژی اتمی گفت که مفتشین آن اداره به نظارت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد.

هایکو مس، وزیر خارجۀ آلمان گفته است که کشورهای اروپایی با ایران و ادارۀ بین المللی انرژی اتمی صحبت کرده و تصمیم هماهنگ خواهند گرفت.

آقای مس با اشاره به تصمیم ایران برای خروج از برجام گفت: "این نخستین گام در راستای پایان بخشیدن به این توافق بوده که می‌تواند نقصان بزرگری باشد."

بریتانیا این اقدام را "بسیار نگران کننده" خواند و پابندی به برجام را به سود همه طرف‌ها عنوان کرد.

جوسپ بوریل، مسوول امور خارجی اتحادیه اروپایی، در پیامی نسبت به تصمیم ایران در نقض محدودیت‌های توافق اتمی ابراز تاسف کرد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد از پیامدهای تنش میان امریکا و ایران هشدار داد و دو طرف را به "توقف افزایش تنش، توسل به نهایت خویشتنداری، از سرگیری گفتگوها، تجدید همکاری بین المللی و جلوگیری از جنگ دیگر" ترغیب کرد.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز گفت که این سازمان ۲۹ عضوی خواستار کاهش تنش و خویشتنداری دو طرف است. او با اشاره به خروج ایران از برجام ابراز نگرانی کرد؛ اقدامی که ممکن "فعالیت‌های بی ثبات کننده را در شرق میانه" را گسترش ‌بخشد.

اما روسیه گفته است که امتناع ایران از پابندی به برجام "از رهگذر تکثیر تسلیحات هسته‌ای" تهدیدی را ایجاد نمی‌کند. مسکو همچنین گفته است که ایران "تمام فعالیت‌های غنی سازی یورانیم را در هماهنگی و زیر نظارت پیهم" ادارۀ بین المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد.

چین نیز با اشاره به حملۀ امریکا بر قاسم سلیمانی گفته است که ایران "مجبور" شده است تا به تعهدات خود به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پابند نماند.

گینگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفت: "راه بیرون رفت نظامی وجود ندارد و فشار بیش از حد کارا نخواهد بود...سیاست زور نامحبوب و ناپایدار است".

XS
SM
MD
LG