لینک های دسترسی

Breaking News

رویا محبوب برندهٔ جایزهٔ سالانهٔ انجمن دوحه شد


رویا محبوب، مدیر تیم روباتیک دختران افغان، برندهٔ جایزه سال ۲۰۲۲ انجمن دوحه شد.

خانم محبوب در حالی این جایزه را از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، دریافت کرد که دختران مقطع متوسطه و لیسه در افغانستان در سال تحصیلی جدید، اجازه حضور در مکاتب و ادامهٔ تحصیل را به دست نیاوردند و طالبان بازگشایی مکاتب دختران را تا "امر ثانی'' مسدود کردند.

رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا در امور زنان افغانستان، در یک پیام تویتر به خانم محبوب این دستاورد را تبرک گفته و افزوده است :" به رسمیت شناختن کار باورنکردنی شما اهمیت حیاتی آموزش برای دختران در افغانستان را آشکار می‌سازد. این امید و الهام برای یک افغانستان متحول و خودکفا است."

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان، در صفحهٔ فیسبوک خود به خانم محبوب و تیم دختران روباتیک افغانستان این موفقیت را تبرک گفته و افزوده است:" یقین کامل داریم که در صورت مساعد شدن شرایط، زنان و دختران کشور می‌توانند در پهلوی برادران شان در رشد و شگوفائی افغانستان سهم فعال و ارزندهٔ شان را بخوبی ادا نمایند."

تیم دختران روبات ساز افغان حدود ۲۰ عضو دارد که اکثرشان کمتر از ۲۰ سال سن دارند و پس از تصرف افغانستان توسط طالبان از کشور بیرون شدند و در ماه دلو سال ۱۴۰۰ خورشیدی موفق شدند تا مقام دوم را در رقابت های جهانی به دست آورند. اعضای این تیم در حال حاضر در کشور های مختلف از جمله قطر و مکسیکو سکونت دارند. بنیاد آموزش و علوم قطر در ماه سنبله به اعضای این تیم بورس تحصیلی اعطا کرد.

واکنش های ملی و بین المللی به خاطر مسدود نگهداشتن مکاتب دختران در افغانستان

قطر که به شماری از اعضای دختران تیم روباتیک افغانستان بورسیه تحصیلی اعطا کرده و یکی از نزدیکترین حامیان گروه طالبان به شمار می رود، ؛نگرانی و یاس عمیق" خود ر در مورد عدم بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه برای دختران افغان ابراز کرده است.

در تازه‌ترین مورد، ده عضو شورای امنیت ملل متحد با نشر اعلامیه ای مشترک خطاب به طالبان گفته اند که "مکاتب را برای همه باز کنید و برای همه کودکان و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کنید."

طالبان هنوز به واکنش‌های بین المللی پاسخ نداده، اما دو دلیل را برای تاخیر بازگشایی موسسات تعلیمی برای دختران عنوان کرده است. نخست فراهم‌شدن شرایط مطابق شریعت و دوم، ایجاد فضا مطابق رسم و رواج و فرهنگ افغانی، اما در مورد این معیارهای تعیین‌شده هیچ‌گونه جزییات ارایه نشده است.

تیم دختران روباتیک افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به کمک صندوق شهروند دیجیتل (Digital Citizen Fund) رسماً کار خود را در ولایت هرات آغاز کرد. این تیم در جریان چهار سال گذشته، ۱۲ روبات را طراحی کرد و در چندین رقابت جهانی نیز اشتراک کرده و اعضای این تیم توانستند جوایزی را برای افغانستان کسب کنند.

  • 16x9 Image

    فاطمه حسینی

    فاطمه حسینی کار با رسانه را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و از سال ۲۰۱۸ در بخش دری صدای امریکا به صفت تهیه کننده، گزارشگر و ویدیو ادیتور کار می کند.

XS
SM
MD
LG