لینک های دسترسی

Breaking News

رولا غنی: به ستره محکمه باز زن معرفی شود


رولا غنی: بانوان بیشتر از هرزمانی شجاع شده اند و حضور پررنگ دارند
رولا غنی: بانوان بیشتر از هرزمانی شجاع شده اند و حضور پررنگ دارند

بانوی اول افغانستان می گوید که برای عضویت در شورای عالی ستره محکمه باز هم یک زن معرفی خواهد شد. رولا غنی در مصاحبه ویژه به صدای امریکا گفت که دومین زنی که برای این سمت نامزد خواهد شد، چانس بیشتر تایید از سوی ولسی جرگه را خواهد داشت.

همسر رئیس جمهوری افغانستان گفت که انیسه رسولی، نخستین زنی که برای عضویت در عالیترین شورای قضایی کشور نامزد شده بود، نه به خاطر آن که زن بود از سوی شماری از اعضای ولسی جرگه رد شد.

شماری از اعضای ولسی جرگه گفتند که طرح های خانم رسولی قناعت آنها را حاصل نکرد.

شماری از فعالین حقوق زنان از این اظهارات بانوی نخست استقبال کردند.

شینکی کروخیل، عضو ولسی جرگه گفت "ما از دو سال به اینسو برای عضویت یک زن در شورای عالی ستره محکمه دادخواهی کرده ایم و جداً طرفدار این کار استیم".

خانم کروخیل گفت که حضور زن در سطح تصمیمگیری های ستره محکمه، برای بهبود وضعیت زنان در کشور بسیار مؤثر خواهد بودږ

از جانب دیگر روبینا همدرد، مسوول شورای دادخواهی شبکه زنان افغان به صدای امریکا گفت که به احتمال زیاد هما علیزی، رئیس محکمه اطفال، برای عضویت در شورای ستره محکمه معرفی خواهد شد.

رشد زنان

رولا غنی همچنان از دست آوردهای زنان در چند سال اخیر یادآوری نموده گفت که حضور زنان در سمت های ارشد حکومت افزایش یافته است.

او گفت "چهار خانم داریم که وزیر استند و طی چند ماه گذشته در پست های شان موفقیت های هم داشته اند".

خانم غنی حضور بیشتر زنان در رسانه ها را دلگرم کننده خواند و گفت که حالا زنان افغان با شجاعت از حقوق شان دفاع می کنند و تلاش می ورزند تا "صدای شان ناشنیده باقی نماند".

همسر رئیس جمهوری افغانستان اما گفت که موانع و مشکلات زنان هنوز گسترده است. او به ویژه بر توسعه دسترسی زنان و دختران به خدمات آموزشی، صحی و عدلی تاکید ورزید.

مصاحبه با رولا غنی را در اینجا ببینید:

رولا غنی: بانوان به مقامات بلند دولتی معرفی میشوند
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:59 0:00

XS
SM
MD
LG