لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت امنیتی افغانستان، محور بحث وزرای دفاع روسیه و تاجیکستان


وزارت دفاع روسیه می‌گوید که سرگی شایگو، وزیر دفاع این کشور امروز شنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) در تماس تلیفونی با شیرعلی میرزا، همتای تاجکی‌اش در مورد اقدامات مشترک برای مقابله با تهدیدات طالبان در منطقه مرزی تاجیکستان با افغانستان گفتگو کردند.

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشته است: "طرفین در مورد وضعیت در مرز تاجیک-افغان و اقدامات مشترک برای خنثی کردن تهدیدات ناشی از وخیم شدن وضعیت در جمهوری اسلامی افغانستان گفتگو کردند. "

روسیه روز جمعه ۲۳ جولای نیز تعهد کرد که تاجکستان را در این زمینه همکاری خواهد کرد.

خروج نیروهای بین المللی و افزایش حملات گروه طالبان در برخی از ولایت‌های افغانستان، به ویژه ولایت‌های شمالی آن کشور که با آسیای مرکزی هم‌مرز است، مایۀ نگرانی همسایگان شمالی افغانستان و روسیه شده است.

با تصرف برخی ولسوالی‌ها در شمال افغانستان توسط طالبان، در اوایل ماه جاری برخی نظامیان افغان مجبور به عقب نشینی شده و به تاجیکستان پناه بردند که بعداً دولت افغانستان پرواز ویژه‌ای را برای برگرداندن آنان ترتیب داد.

روسیه که یک پایگاه نظامی در تاجیکستان دارد قصد دارد تا ماه آینده تمرینات مشترک نظامی را با تاجیکستان و اوزبیکستان در مناطق مرزی با افغانستان راه اندازی کند.

پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان، بزرگترین پایگاه نظامیان روس در یک کشور خارجی است که گفته می‌شود کم و بیش ۷۰۰۰ نظامی مجهز با تانک، توپ و طیاره در این پایگاه مستقر است.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه ۲۸ سرطان گفت که در این تمرین که قرار است به تاریخ پنجم تا دهم اگست در ۲۰ کیلومتری مرز تاجیکستان با افغانستان راه اندازی شود، نظامیان روسیه، تاجیکستان و اوزبیکستان شرکت خواهند داشت.

پیش از این، امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان گفته بود که ۲۰ هزار نیروی احتیاط غرض تقویت امنیت در مرز این کشور با افغانستان در مناطق مرزی مستقر شده اند.

در همین حال با تشدید جنگ در ولایت‌های شمالی افغانستان، نگرانی‌ها در مورد بی‌جا شدن و فرار افغان‌ها از خانه‌های شان افزایش یافته است.

این در حالی است که تاجیکستان می گوید برای پذیرفتن حدود ۱۰۰ هزار پناهجوی افغان آمادگی می گیرد.

امام علی ابراهیم زاده، معاون کمیته پاسخگویی به حالات اضطراری تاجیکستان روز جمعه ۲۳ جولای (اول اسد) گفت که کشورش برای ذخیره مواد ضروری لازمی برای پناهجویان احتمالی، دو ذخیره گاه بزرگ را در مناطق مرزی تاجیکستان با افغانستان اعمار کرده است.

XS
SM
MD
LG