لینک های دسترسی

Breaking News

ناآرامی‌ها در شمال افغانستان؛ تاجیکستان تمرینات بی‌پیشینۀ نظامی انجام داد


تاجیکستان روز پنجشنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) تمرینات نظامی بی بیشینه‌ای را که در آن تمام اردوی آن کشور شرکت کرده بود، انجام داد.

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در یک رسم و گذشت نظامی که پس از این تمرینات به راه انداخته شده بود گفت که افزون بر ۱۰۰ هزار نیروی برحال، ۱۳۰هزار نیروی احتیاط نیز در این تمرینات سه ساعته اشتراک کرده بودند.

دفتر آقای رحمان در بیانیه‌ای گفته است که در این تمرینات بیشتر از ۱۰۰۰ واسطه نظامی، صدها اسلحه توپچی و هاوان و ده‌ها طیاره بشمول هیلیکوپترها اعزام شده بودند.

آقای رحمان در سخنرانی‌اش با اشاره به اوضاع امنیتی در افغانستان گفت که باید مراقب اوضاع در مرزهای جنوبی آن کشور بود.

خروج نیروهای خارجی و افزایش حملات و پیشروی طالبان در برخی ولایت‌های افغانستان به ویژه ولایت‌های شمالی آن کشور که با آسیای مرکزی هم‌مرز است، مایۀ نگرانی همسایگان شمالی افغانستان و روسیه شده است.

آقای رحمان گفت: "به دلیل اوضاع بی‌ثبات در منطقه، من بار دیگر به مردم تاجیکستان یادآور می‌شوم که ما باید آماده حفاظت از صلح و ثباتی باشیم که با قیمت گزاف حاصل شده است."

رییس جمهور تاجیکستان افزود که ۲۰ هزار نیروی احتیاط غرض تقویت امنیت در مرز این کشور با افغانستان به مناطق مرزی مستقر شده اند.

در همین حال روسیه که یک پایگاه نظامی در تاجیکستان دارد نیز قصد دارد تا ماه آینده تمرینات مشترک نظامی را با تاجیکستان و اوزبیکستان در مناطق مرزی با افغانستان به راه اندازد.

پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان، بزرگترین پایگاه نظامیان روس در یک کشور خارجی است که گفته می‌شود کم و بیش ۷۰۰۰ نظامی مجهز با تانک، توپ و طیاره در این پایگاه مستقر است.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه ۲۸ سرطان گفت که در این مشق و تمرین که قرار است به تاریخ پنجم تا دهم اگست در ۲۰ کیلومتری مرز تاجیکستان با افغانستان راه اندازی شود، نظامیان روسیه، تاجیکستان و اوزبیکستان شرکت خواهند داشت.

خبرگزاری انترفاکس به نقل از مقامات اردوی روسیه گفته است که در این تمرینات از وسایط محاربوی جدید روسی که از قبل به پایگاه این کشور در تاجیکستان اعزام شده است، نیز استفاده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG