لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه رایو آزادی را جریمه کرد


مقر رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی در پراگ
مقر رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی در پراگ

دیده‌بان رسانه‌ای روسیه روز چهارشنبه هفتم اپریل (۱۸حمل) به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی ۶۰ روز فرصت داد تا ۷۱ هزار دالر جریمهٔ نقدی به دلیل عدم رعایت قانون"نمایندهٔ خارجی" روسیه را بپردازد.

گروه ها و افرادی که به عنوان "نمایندهٔ خارجی" در روسیه کار می‌کنند باید منابع مالی خود را فاش کرده و این منابع باید در انتشارات شان برملا شود، در غیر آن به جریمهٔ نقدی خواهند شد.

روسیه این هشدار را پس از ابراز حمایت انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و سایر رسانه های بین المللی به روز سه شنبه، اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجهٔ ایالات متحده آمده است که مسکو "الزامات و جریمه‌های تهاجمی" را برای "بیرون راندن رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از روسیه" وضع کرده است.

روسکوم ندزر، تنظیم کننده رسانه دولتی روسیه گفت که در مجموع ۳۹۰ مورد تخلف را علیه رادیو آزادی تهیه کرده است.

به گفتهٔ او مدیر مسوول این نشریه، نه وبسایت این نشریه را که در روسیه فعالیت دارد، مشخص نکرده است.

جیمی فلای، رییس رادیو آزادی این جریمه ها را "غیر قانونی" خواند و گفت که هدف آن خفه کردن رسانه‌ها است.

آقای فلای در بیانیه‌ای گفت: " رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی توسط مقامات روسیه هدف قرار می گیرد زیرا ما در لحظه ای که کرملین تلاش دارد دسترسی مردم روسیه را به اطلاعات محدود کند، اخبار و اطلاعات عینی را در اختیار مخاطبان ما در روسیه قرار می دهیم که تعداد شان روبه افزایش است."

رییس رادیو آزادی افزود: "به هر اندازهٔ که مقامات روسیه جریمه های غیرقانونی بالای ما اعمال کنند، مخاطبان خود را رها نخواهیم کرد."

محکمهٔ روسیه پس از بررسی ۲۶۰ مورد تخلف، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را ۷۱.۵ میلیون ربل معادل ۹۲۵۰۰۰ دالر جریمه کرد.

باوجودیکه این رسانه درخواست تجدید نظر کرد اما محکمه‌ٔ استیناف مسکو روز چهارشنبه هفتم اپریل با رد درخواست تجدید نظر، به این رسانه دستور داد که جریمه ۵.۵ میلیون ربلی معادل ۷۱۰۰۰ دالر را در ظرف ۶۰ روز بپردازد.

گزارشگران بدون مرز این جریمه را "سنگین ترین جریمه‌ای که برای یک رسانه در روسیه اعمال شده است" خوانده است.

قانونی که به مقامات روسی اجازه می‌دهد اصطلاح "نمایندهٔ خارجی" را برای سازمان ها به کار ببرند در سال ۲۰۱۲ برای سازمان های غیر انتفاعی (ان جی او ) تصویب شد.

در سال ۲۰۱۷ پس از آن این قانون رسانه‌ها را در بر گرفت که ایالات متحده رسانهٔRTتحت حمایت کرملین را به عنوان "نمایندهٔ خارجی" اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG