لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه و ایران برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا تلاش کرده اند - گزارش


مقامات استخباراتی ایالات متحده گزارشی را به تازه‌گی منتشر کرده اند که نشان می‌دهد روسیه و ایران در مشارکت با بعضی از کشورها و گروه های دیگر تلاش کرده اند تا در نتایج انتخابات ریاست جمهوری نومبر ۲۰۲۰ ایالات متحده نفوذ کنند.

در گزارش آمده است که پس از هشدار‌های مکرر تعدادی از مقامات عالی‌رتبه امریکایی، چین در نهایت تصمیم گرفت که از مداخله در انتخابات دست بکشد.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۶ مارچ (۲۶حوت) توسط ریاست استخبارات ملی ایالات متحده به نشر رسید گزارش نهایی در رابطه به دخالت خارجی در انتخابات ریاست جمهوری که جو بایدن در آن برنده شد، می‌باشد.

براساس گزارش هیچ قدرت خارجی موفق به نفوذ در سیستم های مهم یا تغییر در نحوهٔ رای دادن نشده است.

در گزارش آمده است: "ما ارزیابی می كنیم كه چین مداخله (در انتخابات) را بررسی کرده، اما برای انجام آن و تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تلاش نکرده است. "

این یافته ها با هشدارهای پیشین مقامات استخباراتی که ماه ها به رای دهندگان در مورد تهدیدهای احتمالی چین، روسیه و ایران هشدار می دادند، متفاوت می‌باشد.

جان رتکلیف، رییس استخبارات ملی آن وقت در مصاحبه‌ای گفته بود: "نمی خواهم بگویم این فقط چین است. چین، روسیه، ایران و سایر بازیگران همه در تلاشند تا در انتخابات ما دخالت کنند یا برای منافع خود در انتخابات نفوذ کنند."

بر اساس این گزارش، تلاش های روسیه در انتخابات سال ۲۰۲۰ ایالات متحده تا حدودی متفاوت از سال ۲۰۱۶ بوده است. در سال ۲۰۱۶ هکرهای روسی سعی کردند تا به زیربناهای انتخاباتی ایالات متحده دسترسی پیدا کنند در حالیکه در سال ۲۰۲۰ آقای پوتین حمایت از دونالد ترمپ و کاهش نفوذ آقای بایدن و حزب دموکرات را منظور کرده بود.

این در حالی است که کرملین روز چهارشنبه گزارش ایالات متحده مبنی بر هدف قرار دادن زیربناهای انتخاباتی ایالات متحده را در انتخابات ۲۰۲۰ "کاملاً بی اساس" خواند.

در مورد ایران، گزارش گفته است که ایران تلاش چند جانبه‌ای انجام داد تا رییس جمهور پیشین ترمپ دو باره انتخاب نشود، اما به خلاف رقیب او تبلیغات نکرده است.

در گزارش گفته شده که روسیه و ایران همچنین برای افزایش اختلافات موجود در جامعه ایالات متحده و تضعیف اعتماد به روند دموکراتیک تلاش کرده اند.

علاوه بر این، این گزارش به طیف وسیعی از بازیگران خارجی دیگر از جمله حزب الله لبنان، کیوبا و ونزویلا اشاره کرده که برای نفوذ بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گام برداشته اند.

XS
SM
MD
LG