لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: روسیه از ایران خواستار طیاره‌های بی‌سرنشین شده است


قصر سفید می‌گوید که روسیه از ایران خواستار صدها واسطهٔ هوایی بی سرنشین(درون) به شمول درون‌های جنگی شده تا از آن در جنگ اوکراین استفاده کند.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، می‌گوید، واضح نیست که آیا ایران از قبل این طیاره‌ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه، اما افزود که امریکا معلوماتی را در دسترس دارد که آمادگی ایران برای آموزش دهی نظامیان روسی در مورد چگونگی استفاده از این وسایط را نشان می‌دهد.

او افزود: "معلومات ما نشان می دهد که حکومت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده، در حال آمادگی برای فراهم کردن صدها طیارهٔ بی سرنشین، به شمول درون های مسلح است."

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، این ادعای ایالات متحده را رد نکرده است. کنعانی امروز سه شنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) گفت که همکاری ایران با روسیه در خصوص تکنالوژی، حتا قبل از آغاز جنگ در اوکراین وجود داشته است و اخیراً پیشرفت خاص در زمینه صورت نگرفته است.

به گفته مشاور امنیت ملی ایالات متحده، ایران قبل از این نیز واسطه های مشابه را در اختیار شورشیان حوثی در یمن قرار داده بود.

قصر سفید در حالی از این معلومات پرده برداشت که قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، فردا چهارشنبه به منطقه سفر کند. بحث پیرامون برنامهٔ هسته‌ای ایران و فعالیت های مخرب آن کشور در منطقه، در اجندای این سفر آقای بایدن شامل است.

در عین حال، دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، سه شنبهٔ آینده عازم تهران شده و با همتایان ایرانی و ترکی‌اش دیدار خواهد کرد.

از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، این دومین سفر خارجی ولادمیر پوتین خواهد بود. پیش از این، ریيس جمهور روسیه در اواخر ماه جون به آسیای میانه سفر کرده بود.

XS
SM
MD
LG