لینک های دسترسی

Breaking News

فرمان پوتین: همه اوکراینی‌ها می‌توانند برای کسب شهروندی روسیه درخواست بدهند


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن همه اوکراینی‌ها می‌توانند برای گرفتن شهروندی سریع روسیه درخواست بدهند.

پیش از این، این گزینه—درخواست برای کسب شهروندی روسیه — فقط برای ساکنان مناطق دونتسک و لوهانسک و همچنین ساکنان مناطق جنوبی زاپوریژژیا ( Zaporizhzhia) و خرسون (Kherson)که عمدتاً تحت کنترول روسیه و جدایی طلبان مورد حمایت آن قرار دارند، اختصاص یافته بود.

تا حال مشخص نیست که چه تعداد از شهروندان اوکراینی برای کسب شهروندی روسیه درخواست خواهند داد.

اما بین سال های ۲۰۱۹، یعنی زمانی که این پیشنهاد در اختیار ساکنان دونتسک و لوهانسک قرار گرفت، تا سال ۲۰۲۲، حدود ۱۸ درصد از جمعیت مناطق تحت کنترول شورشیان اوکراین پاسپورت روسی دریافت کرده بودند.

مقام های اوکراینی تا حال در مورد فرمان رییس جمهور پوتین اظهار نظر نکرده اند. اما پیش از آن، اعطای شهروندی روسیه به اوکراینی‌ها را محکوم کرده و آنرا " نقض آشکار" تمامیت ارضی اوکراین خوانده بودند. مقام‌های اوکراینی گفته اند که این فرمان پوتین " از نظر قانونی باطل است."

این فرمان پوتین در حالی صادر شده است که ده‌ها غیر نظامی اوکراین تنها در یک هفتهٔ گذشته در حملات میزایلی و هوایی نیروهای روسی کشته و زخمی شده اند.

پس از تهاجم روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری تا حال هزاران غیرنظامی در اوکراین کشته و زخمی شده اند و میلیون‌ها نفر دیگر یا از خانه‌های‌شان بیجا شده اند و یا هم مجبور به ترک این کشور شده اند.

برخی از معلومات این گزارش از خبرگزاری های رویترز و اسوشیتدپرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG