لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان روسیه تمدید پیمان تسلیحات هسته‌ای با امریکا را تصویب کرد


پارلمان روسیه روز چهار شنبه ۲۷ جنوری (هشتم دلو) تمدید پنج سالۀ پیمان کنترول تسلیحات هسته‌ای (آغاز جدید) را تصویب کرد.

تمدید پنج سالۀ پیمان "آغاز جدید" هفتۀ گذشته از سوی جو بایدن، رییس جمهور امریکا پیشنهاد شد که مورد استقبال کرملین نیز قرار گرفت.

پیمان " آغاز جدید" که داشتن کلاهک‌های هسته‌ای فعال برای هر دو کشور، امریکا و روسیه، را به ۱۵۵۰ محدود می‌سازد در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما و دیمیتری مدویدوف، روسای جمهور پیشین دو کشور، امضا و در سال ۲۰۱۱ اجرایی شد.

کرملین روز سه شنبه اعلام کرد که روسای جمهور روسیه و ایالات متحده طی تماس تلیفونی شان در مورد تمدید پیمان کنترول تسلیحات هسته‌ای توافق کرده اند.

قصر سفید بلافاصله اعلامیه روز سه شنبه کرملین در مورد توافق برای تمدید این پیمان را تایید نکرد اما گفت جو بایدن، رییس جمهور امریکا و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مورد این موضوع صحبت کرده و توافق کرده اند که تیم های کاری هر دو کشور پیش از انقضای معاهدۀ " آغاز جدید" در اوایل ماه فبروری، برای تمدید پنج سال دیگر این پیمان توافق کنند.

هر دو مجلس پارلمان روسیه روز چهارشنبه بالای تمدید پیمان "آغاز جدید" که یگانه میثاق کنترول تسلیحات هسته‌ای باقی مانده میان این دو کشور است، رای گیری و آنرا تصویب کردند.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجۀ روسیه به پارلمان این کشور گفت: "اساس توافق تمدید آن برای پنج سال است، همانطور که به امضا رسیده بود، بدون کدام تغیری."

گام بعدی، امضای این قانون توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه می‌باشد.

آقای ریابکوف گفت که پس از اینکه روسیه و ایالات متحده تمدید این توافقنامه را طی مراحل کردند و تبادل نظر دپلوماتیک انجام شد، این پیمان رسماً تمدید خواهد شد. او گفت که این تمدید طبق شرایط روسیه انجام خواهد شد.

در همین حال آقای پوتین در سخنرانی مجازی خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد، این طرح را "گامی در مسیر درست" در زمانی عنوان کرد که روابط ایالات متحده و روسیه در سایر ابعاد تیره است.

روسیه در گذشته نیز خواستار تمدید این توافقنامه بدون هیچ گونه تغییرات و شرایط بود، اما ادارۀ دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده سال گذشته مذاکرات در این خصوص را آغاز کرد و شرایطی را برای تمدید این پیمان پیشنهاد کرد.

مذاکرات چندین ماهه در این خصوص، بنابر پافشاری اداره ترمپ برای داخل کردن چین به این توافقنامۀ دوجانبه، به نتیجه‌ای نرسید.

XS
SM
MD
LG