لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه چهار ساحۀ اشغال شدۀ اوکراین را رسماً به خاک خود ملحق می‌کند


مقام‌های روسیه گفته اند که قرار است روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم سنبله) چهار ساحۀ اوکراین که توسط نظامیان روسی اشغال شده است، طی مراسمی رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام شود، اقدامی که اوکراین و متحدانش آن را نامشروع خوانده و در انتقامجویی از آن وعدۀ وضع تحریم‌های بیشتر بر روسیه را داده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه ۲۹ سپتمبر به خبرنگاران گفت که در این مراسم ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و سران این چهار ساحۀ اشغال شدۀ اوکراین که از جانب مسکو گماشته شده اند، نیز حضور خواهند داشت.

ساحات دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا که روسیه در صدد الحاق آن به قلمرو خود است، حدود ۱۵ درصد قلمرو اوکراین را تشکیل می‌دهد.

یک همه‌پرسی که از سوی روسیه برنامه‌ریزی شده بود، روز جمعه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در این چهار ساحۀ اشغالی اوکراین آغاز شد و برای پنج روز ادامه داشت. در این همه‌پرسی که غرب آن را "ننگین" توصیف کرده است، از باشندگان مناطق اشغالی پرسیده شده بود که آیا خواهان پیوستن مناطق‌شان با روسیه استند یا خیر. به قول مسکو، نتایج به علاقمندی شرکت کنندگان برای الحاق با روسیه اشاره می‌کند.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در یک پیام تویتر به ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین اطمینان داده است که هرگز نتایج این همه‌پرسی را نخواهد پذیرفت. آقای شولتز نگاشته است: "همه‌پرسی ننگینی که از سوی پوتین به گونۀ غیرقانونی در ساحات اشغال شدۀ اوکراین انجام شده، بی ارزش است."

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که روسیه از این همه‌پرسی به عنوان پیش مقدمۀ غلط به هدف ملحق کردن ساحات تصرف شدۀ اوکراین به قلمرو خود استفاده کرده است که به گفتۀ وی تخطی از قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد است.

خانم ژان پییر گفت که صرف نظر از اینکه روسیه چگونه ادعا می‌کند، این ساحات به عنوان بخشی از قلمرو اوکراین شناخته خواهد شد. او گفت: "در پاسخ، با متحدان و شرکای خود کار خواهیم کرد تا بر روسیه و افراد و نهادها در داخل و بیرون روسیه که این اقدام را کمک کرده اند، هزینه‌های بیشتر اقتصادی را وضع کنیم."

اتحادیۀ اروپا نیز تعهد کرده است که به این اقدام روسیه با منع واردات محصولات روسی و نیز جلوگیری از صادرات به آن کشور پاسخ خواهد داد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG