لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج همه‌پرسی مناطق اشغالی اوکراین به الحاق با روسیه اشاره می‌کند


مقامات روسی مستقر در منطقهٔ دونتسک اوکراین اواخر روز سه شنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) پس از اعلام نتایج همه‌پرسی که به الحاق این مناطق به روسیه اشاره می‌کند، اعلام پیروزی کردند.

همه‌پرسی که از سوی روسیه برنامه‌ریزی شده بود، روز جمعه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در مناطق اشغالی اوکراین آغاز شد و برای پنج روز ادامه داشت. در این همه‌پرسی باشندگان مناطق اشغالی رای دادند که آیا خواهان پیوستن مناطق‌شان با روسیه استند یا خیر.

اوکراین و کشور‌های غربی این همه پرسی را "تقلبی" خوانده، آنرا محکوم کردند و گفته اند که روسیه تلاش می‌کند تا ضمیمه کردن مناطق اشغالی در اوکراین را توجیه کند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفت که روسیه حتا سعی نمی‌کند آن را پنهان کند. او گفت: "این افتضاح در سرزمین‌های اشغالی را حتا نمی‌توان تقلیدی از همه پرسی خواند. آنچه به عنوان نتایج اعلام می‌شود از قبل مشخص شده بود...ارقام توافق شده این افتضاح به رسانه‌ها نیز درز کرده بود."

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت که آنان سرگرم کار برای طرح یک قطعنامه اند تا در روزهای آینده آن را به ملل متحد پیشکش کنند.

خانم گرینفیلد گفت: "بناً ما و کشور البانیا قطعنامه‌ای را پیشکش خواهیم کرد که همه پرسی تقلبی را محکوم می‌کند، از همه کشورها می‌خواهد که وضعیت تغییر یافته اوکراین را به رسمیت نشناسند و روسیه را موظف می‌کند که نیروهایش را فوراً از اوکراین خارج کند. "

اما واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، این اتهامات را رد کرده و گفت که همه پرسی‌ها شفاف و مطابق با معیارات انتخاباتی انجام شده است.

واسیلی گفت:"بیش از ۱۰۰ ناظر مستقل بین المللی از ۴۰ کشور جهان آن را نظارت کردند. آنها فعالانه نظرات خود را در رسانه‌ها مطرح کردند و به ویژه از هیجان مردم و اینکه چقدر به همه پرسی مشتاق بودند و چقدر منتظر شنیدن این موضوع بودند، شگفت زده شدند. متاسفانه، شما این را نخواهید شنید."

این همه‌پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک و بخش‌هایی از زاپوریژیا و خرسون انجام شد؛ مناطقی که حدود هفت ماه پیش به کنترول‌ نیروهای روسیه افتادند. این مناطق که قرار است ضمیمهٔ روسیه شوند، حدود ۱۵ درصد خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

یک مقام ارشد روسیه گفت که روسیه ممکن در اوایل هفتهٔ آینده رسماً الحاق این مناطق را اعلام کند.

اگر روسیه این چهار منطقه اوکراین را ضمیمهٔ خاک خود کند، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه می‌تواند هرگونه تلاش اوکراین برای بازپس گیری آنها را به عنوان حمله بر خود روسیه تلقی کند و حتا ممکن به بهانهٔ دفاع از "تمامیت ارضی" روسیه از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

این در حالی است که کیف می‌گوید که به برنامه‌های خود برای بازپس‌گیری تمام سرزمین‌های اشغال شده توسط نیروهای متجاوز ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG