لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه فعالیت سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر را منع کرد


وزارت عدلیه روسیه ناوقت روز جمعه هشتم اپریل (۱۹ حمل) در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوز فعالیت ۱۵ سازمان خارجی از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر را در این کشور لغو کرده است.

در بیانیۀ این وزارت آمده است که فعالیت این سازمان‌ها در روسیه که شامل بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی نیز می‌شود، "به دلیل نقض قوانین فعلی روسیه"، ممنوع شده است.

سایر سازمان‌های که فعالیت شان روز جمعه لغو شد، شامل شعبه‌ای از بنیاد روزا لوکزامبورگ، بنیاد آغاخان و موسسه آموزش بین‌المللی می‌باشند.

این تصمیم که جزییات هیچ گونه نقضی را ذکر نکرده است، چند روز پس از آن اعلام می‌شود که دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویارک اعلام کرد که "چند مورد نقض قوانین جنگ توسط نیروهای نظامی روسی" را در اوکراین یافته اند.

روسیه بارها اتهامات اوکراین و کشورهای غربی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی و هدف قرار دادن غیرنظامیان را در تهاجم شش هفته‌ای خود به اوکراین رد کرده است.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه‎‌ای گفته است: "شکی نیست که این اقدام در پاسخ به گزارش‌های ما دربارۀ جنگ در اوکراین بوده است."

افزون بر آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) به عنوان توبیخ روسیه به خاطر تهاجم آن کشور بر اوکراین و کشتار غیرنظامیان اوکراینی، به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این سازمان رای داد.

در رای‌گیری روز پنجشنبه از جمع ۱۹۳ عضو ملل متحد، ۹۳ عضو به حمایت از تعلیق عضویت روسیه رای داد و ۲۴ عضو دیگر در مخالفت با آن رای دادند. به همین ترتیب، ۵۸ عضو ملل متحد از دادن رای خودداری کردند.

سازمان‌های که فعالیت‌شان در روسیه لغو شد شامل نه سازمان آلمانی، سه سازمان امریکایی، یک سازمان بریتانیایی، یک سازمان پولندی، و یک سازمان سویسی می‌باشند.

XS
SM
MD
LG