لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: سپردن هیلیکوپترهای اردوی پیشین افغانستان به اوکراین، نقض قرارداد است


روسیه گفته است که تصمیم امریکا مبنی بر تحویل‌دهی هیلیکوپترهای اردوی افغانستان به اوکراین، نقض قوانین بین المللی و قرادادهای خریداری سلاح بین مسکو و واشنگتن است.

روزنامۀ واشنگتن پست هفتۀ گذشته گزارش داد که امریکا ۱۶ هیلیکوپتر نظامی را که برای اردوی افغانستان خریداری کرده بود، به اوکراین تحویل می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این هیلیکوپترها، نوع می-۱۷ بوده و به دلیل اینکه پیلوت‌های قوای هوایی پیشین افغانستان با کاربرد آن آشنایی خوب داشتند، امریکا آن را از روسیه خریداری کرده بود.

در این گزارش آمده از آنجاییکه پول خریداری این هیلیکوپترها از سوی امریکا پرداخته شده بود، وزارت دفاع امریکا در اواخر سال گذشته میلادی به کانگرس اطلاع داد که با این هیلیکوپترها منحیث ملکیت دولت امریکا تعامل می‌شود.

اکنون خبرگزاری تاس به نقل از ادارۀ خدمات فدرال روسیه برای همکاری‌های نظامی و فنی گزارش داده است که این اداره در برابر این اقدام امریکا اعتراض کرده و آن را غیرقانونی خوانده است.

این ادارۀ حکومت روسیه گفته است که در قرارداد فروش هیلیکوپترها آمده است که این هیلیکوپترها از سوی امریکاییان به قوای مسلح افغانستان تحویل داده می‌شود و هر گونه صادر کردن مجدد یا تحویل‌دهی آن به یک کشور سوم به جز افغانستان، بدون رضایت روسیه، ممنوع است.

همزمان با این، شبکۀ سی‌ان‌ان به نقل از گزارش وزارت دفاع ایالات متحده به کانگرس این کشور گزارش داده است که نظامیان امریکایی پس از خروج کامل از افغانستان به تاریخ ۳۰ اگست سال ۲۰۲۱ به ارزش بیش از هفت میلیارد دالر تجهیزات و تسلیحات نظامی به شمول هیلیکوپترها را به جا مانده اند که اکنون در دست طالبان افتاده است.

در گزارش پنتاگون که تاریخ صدور آن مارچ ۲۰۲۲ است، آمده است که پنج هیلیکوپتر می-۱۷ که پیش از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و سقوط آن کشور به دست طالبان، برای ترمیم به اوکراین منتقل شده بود، در سال ۲۰۲۲رسماً به اوکراین سپرده شد.

این گزارش‌ها در حالی نشر می‌شود که روسیه از ۲۴ فبروری سال روان تا کنون درگیر تهاجم نظامی بر اوکراین است و کیف نیز برای مقابله با تهاجم روسیه خواستار تسلیحات بیشتر نظامی به شمول طیاره، جت‌های جنگی و سیستم‌های پیشرفتۀ دفاعی شده است.

XS
SM
MD
LG