لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف:‌ کشور‌های غرب 'تهدید وجودی' برای روسیه است


سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، روز جمعه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) گفت که استراتیژی جدید پالیسی خارجی که از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور، اتخاذ شد، غرب را به مثابهٔ ''تهدید وجودی'' در مقابل مسکو دانسته است.

لاوروف گفته است که در این استراتیژی جدید پالیسی خارجی روسیه‌ " از ایالات متحده به طور مستقیم به عنوان تحریک کننده و محرک اصلی احساسات ضد روسی نام برده شده است.''

او افزود:‌ "ماهیت وجودی تهدیدها در مقابل امنیت و توسعه کشور ما که با اقدامات دولت‌های غیردوستانه انجام می‌شود به رسمیت شناخته می‌شود."

این سند ۴۲ صفحه‌ای تغییراتی را در دیدگاه روسیه نسبت به جهان نشان می‌دهد به خصوص رویارویی روز افزون با غرب را مشخص کرده است، رویارویی که از قبل شکل گرفته است.

این سند ایالات متحده را '' تهدید اصلی ثبات بین المللی و محرک یک خط ضد روسیه'' خطاب کرده است، اما در عین حال تاکید کرد که مسکو به دنبال''همزیستی مسالمت آميز و توازن منافع'' با واشنگتن است.

لاوروف در نشست تلویزیونی شورای امنیت روسیه گفت که استراتیژی جدید پالیسی کشورش مشخص کرده که چگونه روسیه می تواند "اقدامات متقارن و نامتقارن در واکنش به اقدامات غیردوستانه علیه روسیه'' اتخاذ کند.

وزیر خارجهٔ روسیه در ادامه گفته است که غرب در تلاش است تا به هر طریقهٔ ممکن از ''جنگ ترکیبی'' برای تضعیف روسیه کار بگیرد.

در همین حال، رییس جمهور پوتین گفته است که تغییر استراتیژی پالیسی خارجی کشورش یک امر ضروری است، زیرا به گفتهٔ او روسیه برای تعامل در صحنه جهانی با "تغییرات رادیکال'' مواجه است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، روابط کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده با روسیه به شدت رو به وخامت گراییده است. روسیه از تهاجم نظامی خود به اوکراین به عنوان ''عملیات ویژه'' یاد می‌کند، اما اوکراین و متحدین غربی آن، این اقدام روسیه را جنگ تمام عیار در مقابل یک دولت مستقل عنوان کرده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد،‌ کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده به ارزش ده‌ها میلیارد دالر کمک‌های نظامی و غیر نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند تا این کشور بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

XS
SM
MD
LG