لینک های دسترسی

Breaking News

کرملین به غرب: در مورد تسمم نوالنی شتابزده قضاوت نکنید


با افزایش گفتگوها در غرب پیرامون وضع تحریم های بیشتر بر مسکو در پیوند با مسموم شدن الکسی نوالنی، منتقد سیاسی حکومت روسیه، کرملین گفته است که غرب نباید در خصوص این قضیه شتابزده قضاوت کند، زیرا به گفتۀ مقام‌های روس هیچ اساسی برای متهم کردن روسیه وجود ندارد.

کرملین روز پنجشنبه سوم سپتمبر (۱۳ سنبله) این مطلب را درست یک روز پس از آن بیان داشت که انگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که نوالنی توسط یک ماده سمی عصبی روسی بنام نووچوک مسموم شده است.

خانم مرکل گفت که هدف، قتل آقای نوالنی بوده و در مورد نحوه پاسخگویی با متحدان ناتو مشورت خواهد کرد.

آقای نوالنی ۴۴ ساله که یکی از منتقدین سخت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است در تحقیقات فسادهای بزرگ رسمی تخصص دارد. او ماه گذشته وقتی از شهر تومسک سایبریا عازم مسکو بود پس از نوشیدن چایی، که به گفتۀ نزدیکانش، آغشته با زهر بود، مریض و به شفاخانه منتقل شد. او سپس به یکی از شفاخانه ها در آلمان انتقال داده شد.

مسوولین شفاخانهٔ شریتی در برلین، جاییکه آقای نوالنی زیر درمان قرار دارد، گفته اند که وضعیت او وخیم بوده و در بخش مراقبت های ویژه بستر است.

بریتانیا گفته است که در حملۀ سال ۲۰۱۸ علیه یک جاسوس روسی و دخترش در بریتانیا نیز از نووچوک استفاده شده بود. این ماده زهری در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ توسط اردوی روسیه ساخته شده بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی كرملین گفت كه مسكو هرگونه اتهام را در مورد حمله به نوالنی رد كرده و سایر كشورها را در مورد نتیجه گیری بدون اطلاع كامل از واقعیت‌ها هشدار داد.

آقای پسکوف گفت: "هیچ دلیلی برای متهم کردن دولت روسیه وجود ندارد و ما تمایلی به پذیرفتن هیچ اتهامی در این زمینه نداریم. البته ما نمی‌خواهیم شرکای ما در آلمان و سایر کشورهای اروپایی در ارزیابی‌های خود عجله کنند."

کرملین تاریخچه طولانی در مسموم کردن منتقدین خود دارد. الکساندر لیتونینکو در سال ۲۰۰۶ پس از آن درگذشت که چای مخلوط با ماده پولونیوم-۲۱۰ را نوشید. همچنان سرگی سکریپال جاسوس دو طرفه در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا مسموم شد.

روسیه همواره دست داشتن در این رویدادها را رد کرده و آنرا تبلیغات ضد روسی خوانده است.

XS
SM
MD
LG