لینک های دسترسی

Breaking News

 ملل متحد: اعمال روسیه در اوکراین ممکن 'جنایت جنگی' تلقی شود


ملل متحد روز جمعه ۲۲ اپریل (دوم ثور) گفته است که اعمال روسیه در اوکراین که شامل کشتار فراقضایی غیر نظامیان و تخریب زیربناها در آن کشور می شود، ممکن"جنایت جنگی" تلقی شود.

میشل بچلیت، رییس حقوق بشر ملل متحد، روز جمعه گفت:"کار ما تا امروز داستان ارتکاب خشونت های انجام شده علیه غیرنظامیان را شرح داده است."

خانم بچلیت همچنین اضافه کرد:"در مدت این هشت هفته، قوانین بین المللی بشردوستانه نه تنها نادیده گرفته شده، بلکه ظاهراً کنار گذاشته شده است."

در همین حال، روینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته است که:" نیروهای مسلح روسیه به طور بی رویه مناطق پر نفوس [از جمله ]شفاخانه ها، مکاتب و سایر زیر بناهایی غیر نظامی را بمباران کردند، غیرنظامیان را کشتند اقداماتی که ممکن است به جنایات جنگی تلقی شود."

خانم شمداسانی گفته است که ماموریت دیدبان حقوق بشر ملل متحد در شهرک بوچا واقع در نزدیکی کیف، پایتخت اوکراین، کشتار ۵۰ غیر نظامی را مستند سازی کرده است که شامل کشتارهای فراقضایی می شود.

خانم بچلیت افزود: "تقریبا همه ساکنان بوچا که با همکاران ما صحبت کرده اند، در مورد مرگ نزدیکان، همسایه ها و حتا بیگانگان حرف زده اند. می‌دانیم کارهای زیادی باید انجام شود تا مشخص گردد که آنجا چه رخ داده است و ما می دانیم که بوچا یگانه مکانی نیست که در آن رویداد[کشتار غیر نظامیان] رخ داده است."

بر اساس گزارش‌ها، ماموریت ملل متحد بیش از۳۰۰ اتهام کشتار غیر نظامیان را در مناطق کیف، چرنیهف، سومی و خارکیف دریافت کرده است، مناطقی که تا اوایل ماه مارچ سال روان میلادی تحت کنترول قوای روسیه قرار داشتند.

ملل متحد همچنین اسنادی را به دست آورده است که ظاهراً قوای روسی در شرق آن کشور از سلاح هایی کار گرفته است که موجب تلفات و خسارات بر غیر نظامیان شده است.

ملل متحد گفته است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، این سازمان به صورت مجموعی کشتار ۲۳۴۵ غیر نظامی و زخمی شدن۲۹۱۹ اوکراینی را در آن کشور تایید کرده است.

خانم بچلیت در مورد افزایش آمار تلفات غیر نظامیان در اوکراین گفت: "ما می دانیم که با آشکار شدن وحشتی که در مناطقی که درگیری شدید مانند ماریوپل جریان دارد، شمار تلفات غیرنظامیان بیشتر خواهد شد."

سازمان ملل متحد همچنین اتهاماتی را به دست آورده است که قوای روسی در اوکراین مرتکب خشونت های جنسی از جمله بالای کودکان شده است.

خانم بچلیت همچنین تاکید کرد که در قدم "نخست این جنگ بی معنا باید متوقف شود."

اما با اشاره به تشدید جنگ روسیه در اوکراین، این مقام ارشد ملل متحد گفت که هیچ نشانه ای از کاهش منازعه دیده نمی شود و از همه جناح های درگیر جنگ خواست به جنگجویان شان دستور بدهند تا به قوانین بین المللی و قوانین بشری بین الملللی با جدیت احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG