لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال ارشد اردوی روسیه به اتهام فساد بازداشت شد


وادیم شامارین، معاون لوی درستیز قوای مسلح روسیه
وادیم شامارین، معاون لوی درستیز قوای مسلح روسیه

رسانه‌های دولتی روسیه، روز پنجشنبه ۲۳ می (سوم جوزا) گزارش دادند که وادیم شامارین، معاون لوی درستیز قوای مسلح روسیه در پیوند به اتهامات فساد اداری باز داشت شده است.

در یک ماه گذشته این سومین مقام ارشد نظامی روسیه است که بازداشت می‌شود.

کرملین، این فرضیه را رد کرد که گویا مشغول عملیات پاکسازی مقامات ارشد اردو است. برخی از وبلاگ نویسان نظامی روسیه که شامارین را مسوول ناکامی‌های روسیه در میدان جنگ با اوکراین تلقی می‌کنند، از بازداشت وی استقبال کرده اند.

رسانۀ دولتی روسیه گزارش داده است که شامارین از سوی یک محکمۀ نظامی به ظن دریافت مقادیر زیاد رشوت متهم شده است، اتهامی که می‌تواند منجر به ۱۵ سال زندان شود.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد: "محکمه به تاریخ می ۲۲، منحیث تدابیر بازدارنده، دستور توقیف شامارین را برای دو ماه صادر کرد."

منتقدان و مخالفان روسیه از سال‌ها به اینسو مدعی اند که اردوی روسیه به فساد آغشته است و رهبران اردو به ندرت با تحقیقات جدی و مجازات مواجه می‌شوند.

موضوع توقیف‌ها در حالی مطرح شده است که ناکامی‌ها در جنگ در اوکراین رونما شده و افرادی مانند ییفگینی پریگوژین، رهبر شبه نظامیان واگنر، مقامات ارشد نظامی مانند سرگی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، لوی درستیز اردوی روسیه را به فساد متهم کرد و گفت که این امر ظرفیت جنگی روسیه را آسیب رساند.

پریگوژین، چند ماه بعد از یک شورش مهلک به هدف برکناری این دو مقام ارشد نظامی روسیه، در سانحۀ هوایی سقوط هلیکوپتر درگذشت.

توقیف شامارین، تازه ترین تحول در سرکوبی برخی از مقامات عالیرتبه اردوی روسیه به شمار می‌رود، اما کرملین، انجام هر گونه عملیات پاکسازی را رد می‌کند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "مبارزه با فساد یک تلاش مداوم است و یک کمپاین نیست. این موضوع بخش جدایی ناپذیری از فعالیت‌های اداره‌های تنفیذ قانون می‌باشد."

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در اوایل همین ماه در یک تصمیم غیرمنتظره سرگی شویگو را از سمت وزارت دفاع برکنار کرد و اندری بیلوسوف، یک اقتصاد دادن را به جای وی به صفت وزیر دفاع گماشت.

تیمور ایوانوف، معاون وزیر دفاع و یوری کوزنیتسوف، رییس بخش پرسونل وزارت دفاع روسیه نیز در هفته‌های اخیر در پیوند به اتهامات رشوه‌ ستانی بازداشت شدند.

یک قوماندان پیشین اردوی روسیه به خاطر انتقاد از رهبران نظامی روسیه به دلیل تلفات بلند نظامیان روسیه در جنگ اوکراین، عزل شده بود نیز در اوایل همین هفته بازداشت شد.

برخی از وبلاگ نویسان نظامی روسیه، از خبر توقیف شامارین، استقبال کردند و گفتند که نارسایی‌های ارتباطی که به دلیل کمبود اکمالات و فساد رونما شده بود، باعث ناکامی اردوی روسیه در جنگ اوکراین شده است.

آنستازیا کاشیورووا، یک وبلاگ نویس امور نظامی، در یک پست در تلگرام ابراز داشت که "رشوه ستانی در اردو و سرویس‌های امنیتی، خیانت به کشور است".

در بحبوبه این تحولات و توقیف ها در مسکو، نیروهای روسی در اوکراین، با یک حمله عمده در شمالشرق منطقه خارکیف، مهم ترین پیشرفت خود را در ۱۸ ماه اخیر داشتند.

گروه

XS
SM
MD
LG