لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه از پایگاه هوایی ایران بر تندروان در سوریه حمله کرد


روسیه بم افگن‌ها و جت‌های جنگی خود را در پایگاه هوایی همدان ایران مستقر ساخته است
روسیه بم افگن‌ها و جت‌های جنگی خود را در پایگاه هوایی همدان ایران مستقر ساخته است

پس از آنکه روسیه طیاره های جنگی خود را برای گسترش عملیات نظامی در سوریه به ایران فرستاد، جنگنده‌های بم افگن روسی با پرواز از یک پایگاه هوایی ایران، مواضع تندروان را در سوریه بمبارد کرد.

وزارت دفاع روسیه گفته است که بم افگن‌های دور برد توپولوف و جنگنده های سوخوی ۳۴ روسی روز سه شنبه از پایگاه هوایی همدان ایران پرواز کرده و مواضع شورشیان را در سوریه بمبارد کرد.

اندکی پس از آنکه روسیه استقرار بم افگن های دور برد خود را در ایران تایید کرد، رئیس شورای امنیت ملی ایران گفت که تهران و مسکو در مبارزه بر ضد دهشت افگنی، از تاسیسات یک دیگر استفاده می کنند.

چنین باور وجود دارد که این نخستین بار است که روسیه اهدافی را در داخل سوریه، از ایران آماج قرار داده است. مسکو در سپتامبر سال گذشته حملات هوایی را به حمایت از بشار الاسد رئیس جمهور سوریه بر ضد داعش و مخالفان اسد آغاز کرد.

با این حرکت، به نظر می‌رسد که روسیه نقش و حضور خود را در شرق میانه بیشتر ساخته است. پیشتر از این نیز مسکو از ایران و عراق اجازه خواسته بود تا با استفاده از حریم فضایی این دو کشور، میزایل‌های کروز را از بحیرۀ کسپین بر اهدافی در داخل سوریه پرتاب کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حملات روز سه شنبه، جنگجویان گروه دولت اسلامی و تندروان وابسته به جبهۀ النصره را در ولایت‌های حلب، ادلب و دیرالزور هدف قرار داد.

تلویزیون دولتی روسیه نیز روز سه شنبه تصاویر سه بم افگن روسی و یک طیارۀ ترانسپورتی نظامی روسی را در داخل ایران نشان داد. اما تا هنوز روشن نیست که چه تعداد طیارۀ روسی در ایران مستقر شده است.

استقرار جت‌های جنگی و بم افگن‌های روسی در ایران، به گفتۀ مقام‌های روس، زمان پرواز را برای طیاره‌های روسی ۶۰ درصد کوتاه ساخته و با کاهش مصرف سوخت، ظرفیت حمل بیشتر بم را به طیاره ها مهیا می سازد.

پایگاه هوایی همدان در شمالغرب ایران به اهداف نظامی روسیه در سوریه نزدیک است، با اینحال طیاره های روسی برای بمباردمان این اهداف باید از فراز عراق عبور کنند.​

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG