لینک های دسترسی

Breaking News

فشار هماهنگ ده‌ها کشور بر روسیه چه نتیجه در پی خواهد داشت؟


پس از آن که در واکنش به مسموم شدن یک جاسوس سابق روس و دخترش در بریتانیا، ۲۵ کشور، به شمول ایالات متحده، تصمیم به اخراج دیپلوماتان روسی گرفتند، ناتو نیز به این روند وسیع، نیرومند، و هماهنگ پیوست.

به دنبال حمله در شهر سالزبری بر سرگی اسکریپال و دخترش یولیا، اقدامات بین المللی علیه روسیه رو به افزایش است و حال ناتو نیز حجم مأموریت روسیه در بروکسل را به ده تن تقلیل بخشید.

روسیه دست داشتن در واقعۀ مسمومیت این جاسوس پیشین خود را رد میکند و وعده داده که در ظرف یک هفته، در واکنش به اخراج دسته دستۀ دیپلوماتان اش، دست به اقدامات شدید تلافی جویانه خواهد زد.

با وجود این اقدامات، برخی از منتقدان این پرسش را مطرح میکنند که آیا این اقدام برای جلوگیری از تخویف روسیه کافی خواهد بود یا خیر.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، میگوید: "این یک پیام واضح برای روسیه می فرستد که برای سلسله عملکرد خطرناک و غیر قابل قبول اش، پیآمد ها و بهای گزاف میپردازد."

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، واشنگتن را متهم می سازد که گویا بر سایر کشور ها نیز فشار میآورد تا به روند واکنش بین المللی به قضیۀ مسمومیت اسکریپال، بپیوندند.

سارا هاکبی، سخنگوی قصر سفید، در پاسخ به سوال خبرنگاری در جلسه مطبوعاتی روز سه شنبه در قصر سفید، مبنی بر این که آیا ایالات متحده ، طوریکه در برابر کوریای شمالی تحریم های شدید اقتصادی وضع کرد، بر روسیه نیز حد اکثر فشار را تحمیل خواهد کرد یا خیر، گفت که "ما یقیناً روسیه را تحت فشار قرار میدهیم. یقنیاً متحدان و همکاران بین المللی خود را نیز درین مسیر تشویق می کنیم".

رئیس جمهور ترمپ به ۶۰ تن از دیپلوماتان روس دستور داد که در ظرف یک هفته ایالات متحدۀ امریکا را ترک گویند. قصر سفید این دیپلوماتان را عُمال استخباراتی خوانده است.

هیدر نوورت، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده از روسیه خواست تا از عملکرد مسمومیت عذرخواهی نماید واز رفتار بی باکانه و بی پروای خود دست بکشد - اتهامی که مسکو به شدت آن را رد میکند.

XS
SM
MD
LG