لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای خریداری تسلیحات از روسیه


حنیف اتمر و سفیر روسیه در کابل
حنیف اتمر و سفیر روسیه در کابل

به دنبال تعهد جامعه جهانی با حکومت افغانستان، اکنون حکومت این کشور تلاش دارد از روسیه تجهیزات نظامی خریداری کند.

روسیه در گذشته در بخش نظامی افغانستان را کمک کرده است اما کارشناسان سیاسی در رابطه به مشوره با ایالات متحده و ناتو برای خریداری سلاح روسیه، اختلاف نظر دارند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور به منظور خریداری هلیکوپترهای نوع ام ۱۷ و ام ۳۵ بنابر دعوت رسمی روسیه، عازم آن کشور شد. بر اساس معلومات دفتر شواری امنیت ملی، مقامات افغان تلاش خواهند کرد تا در بخش ترمیم تجهیزات نیروهای هوایی افغان و تأمین مهمات که از سوی نیروهای امنیتی افغان استفاده می شود، توجه روسیه را جلب کنند.

این در حالیست که جامعه جهانی تعهد کرده که تا سال ۲۰۱۷ نیروهای هوایی افغان را خودکفا می سازند و هم چنان کارل پرانیک سخنگوی ناتو در ماموریت حمایت قاطع در مصاحبۀ اختصاصی به صدای امریکا گفته بود که ناتو بیشترین مشاور را در این بخش می گمارد.

تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که حنیف اتمر رئیس شورای امنیت ملی در این سفر با ولادیمیر پوتین رییس جمهور و پتروشوف مشاور شورای امنیت ملی روسیه دیدار خواهد کرد.

مقامات نظامی افغان همواره از کارایی و استفاده از تسلیحات روسی در صفوف نیروهای امنیتی سخن گفته اند و تحلیلگران نظامی می گویند که روسیه علاقمند فروش تسلیحات نظامی به افغانستان است و اگر این کشور بخواهد می تواند با افغانستان در این بخش کمک نیز کند.

هادی خالد معین پیشین وزارت داخلۀ افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت که کمک های که در گذشته به پولیس افغان شده بود بسیار موثر بود و در ضمن روسیه می تواند در زمینه ظرفیت سازی و قرار دادن تخنیک های مناسب به نیرو های افغان کمک کند.

مشوره با امریکا و ناتو

ایالات متحده یکی از بزرگترین حامی و فراهم کنندۀ تجهیزات نظامی به نیروهای افغان است، اما تحلیلگران افغان در رابطه به مشوره با ایالات متحده و ناتو برای خریداری تسلیحات نظامی از روسیه اختلاف نظر دارند.

طاهر هاشمی استاد روابط بین الملل در پوهنتون کابل به صدای امریکا گفت که مشوره با واشنگتن از احتمال کشیدگی روابط با افغانستان جلوگیری خواهد کرد"اگر این کار را نکرده باشند شاید ظاهرأ تأثیری نکند به خاطر اینکه امریکا و ناتو در شرایطی قرار گرفته است که افغانستان هرگونه عمل بکند آنها کمک های خود را می کنند چون منافع خودشان نهفته است و با کمکی که می کنند در حقیقت افغانستان را در برابر تروریزم حمایت می کنند. منافع خود را حفظ می نمایند و جلو تروریزم را در سرحدات افغانستان می گیرد."

اما امین فرهنگ آگاه مسایل سیاسی میگوید که افغانستان یک کشور آزاد و مستقل است و ایالات متحده یا کشور های عضو ناتو نباید در بخش خریداری تسلیحات نظامی ایرادی داشته باشند. فرهنگ گفت افغانستان نمی تواند به چندین مارکیت نظامی مراجعه کند.

قرار است در این سفر چهار روزه، هیأت افغان با وزرای دفاع، داخله و خارجۀ روسیه دیدار نماید.

در همین حال سفیر روسیه در افغانستان گفته است که تا اکنون این کشور نه تنها به نیروهای افغان تعلیم داده است بلکه ۳۶ هلیکوپتر ام ۱۷ و پرزه جات هلیکوپترهای ام ۳۵ را نیز کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG