لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران خارجهٔ روسیه و ایران در مسکو ملاقات می‌کنند


سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، امروز ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در مسکو ملاقات می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ تهاجم روسیه بر اوکراین و مذاکرات ویانا برای احیای توافق هسته‌ای ایران در محور گفت‌و‌گوی این دو دپلومات قرار دارد.

در حالیکه شماری از دپلومات‌ها غربی گفته اند مذاکرات احیای توافقنامهٔ هسته‌ای ایران در ویانا به مراحل آخر خود رسیده است، روسیه درخواست جدیدی را مطرح کرده که منجر به توقف مذاکرات شده است.

در صورت رسیدن به توافق، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در عوض لغو تعزیرات فلج کننده اقتصادی، کاهش می‌دهد.

مسکو که به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین با تعزیرات گستردهٔ غرب مواجه شده، گفته است که در صورت احیای توافق هسته‌ای، ایالات متحده باید تضمین بدهد که تعزیرات وضع شده بر مسکو،‌ بر روابط تجاری روسیه با ایران اثر نخواهد گذاشت.

اما مقام‌های امریکایی گفته اند که حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین و مذاکرات برای احیای برنامهٔ هسته‌ای ایران هیچ ربطی با هم ندارند.

ایالات متحده با رد درخواست جدید روسیه، گفته است که مسکو نمی‌تواند تعزیرات مرتبط با تهاجم به اوکراین را با مذاکرات هسته‌ای ویانا پیوند بزند.

بسیاری از چهره‌ها در ایران با انتقاد از شرط جدید روسیه آنرا نوعی مداخله روسیه در امور ایران دانسته‌اند.

اما سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که رویکرد روسیه "تا به امروز" در مذاکرات "سازنده" بوده است.

آقای خطیب‌زاده در مورد رابطه میان شرط جدید روسیه و توقف مذاکرات ویانا گفت که درخواست روسیه "باید در کمیسیون مشترک [توافقنامهٔ هسته‌ای ایران] مورد بحث قرار گیرد."

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران اما توقف در مذاکرات ویانا را "یک تنفس و توقف کوتاه" توصیف کرد.

پیش از این،‌ سه عضو توافق هسته‌ای -فرانسه، بریتانیا، و آلمان- نیز با اعلامیهٔ مشترک به روسیه هشدار داده بودند که خواست آن کشور مبنی بر تضمین تجارت با ایران ممکن است موجب شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران شود.

اعلام خبر سفر وزیر خارجهٔ ایران به روسیه در حالی نشر شد که روزنامهٔ وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه ۱۳ مارچ (۲۲ حوت) به نقل از یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده نوشت که واشنگتن از مسکو خواسته است تا درخواست خود در مذاکرات ویانا را ظرف یک هفته پس بگیرد، در غیر آن،‌امریکا دنبال راه‌حل‌های جایگزین از جمله توافق موقت با ایران خواهد بود. اما در این مورد جزییات بیشتر ارایه نشده است.

XS
SM
MD
LG