لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: اولویت همچنان جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است


انتونی بلینکن، وزیرخارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجۀ بریتانیا ضمن ابراز نگرانی نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، به وجود عزم مشترک برای احیای توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.

آقای بلینکن در نشست که خبری که روز چهارشنبه نهم مارچ (۱۸ حوت) در مقر وزارت خارجۀ امریکا برگزار شده بود همچنین به تعهد ایالات متحده و شرکا و متحدانش به "جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای" تاکید کرد.

وزیر خارجۀ امریکا همچنان به موجودیت منافع مهم مشترک میان واشنگتن و کشورهای خلیج فارس در خصوص مهار کردن تهدیدات ایران و حملات این کشور علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، تاکید کرد.

او همچنین با اشاره به تماس تلیفونی روز سه شنبه با همتای اماراتی‌اش، بر وجود همسویی منافع در مورد امنیت انرژی میان واشنگتن و متحدانش در منطقه تاکید کرد و گفت که"همکاری‌های سازنده‌ای در جریان است".

وزیر خارجۀ ایالات متحده در این کنفرانس خبری همکاری جهانی در قبال بحران اوکراین را موضوع مهم قلمداد کرد. او گفت که فشار امریکا و متحدانش بر مسکو به صورت یکپارچه تداوم می‌یابد.

آقای بلینکن هرچند ایجاد دهلیزهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از اوکراین را مهم توصیف کرد، پیشنهاد کرملین برای ایجاد دهلیز بشردوستانۀ منتهی به روسیه را بی‌معنی خواند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت که لندن تحریم هم‌پیمانان مسکو را در دستور کار دارد. خانم تراس همچنین گفت که همسویی جهانی علیه مسکو شکل بگیرد و "شاهد ممنوعیت کامل سویفت برای روسیه و پایان استفاده کشورهای گروه ۷ از نفت و گاز روسیه باشیم."

آقای بلینکن در رابطه با ارسال جنگنده‌های پولند به اوکراین گفت که پیشنهاد پولند برای ارسال جت جنگی به اوکراین دارای پیچیدگی‌هایی است. او گفت: "امریکا به رایزنی با پولند و سایر متحدان ناتو در مورد چگونگی ارسال جت‌های جنگی به اوکراین ادامه می‌دهد".

بلینکن همچنین در پاسخ به سوالی درباره کاهش تحریم‌های ونزویلا در واکنش به آزادی اخیر زندانیان امریکایی از این کشور گفت که منافع مشترک متعددی میان واشنگتن و کاراکاس وجود دارد و باید از طریق دپلوماسی این منافع، به خصوص در حوزه انرژی تامین شود.

ونزویلا در نخستین ساعات روز چهارشنبه گوستاوو کاردناس و جورج فرناندز، دو زندانی امریکایی را آزاد کرد. این اقدام کاراکاس با استقبال جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده مواجه شد. واشنگتن پیش از این خواستار رهایی نه زندانی امریکایی شده بود که در ونزویلا محبوس اند.

روزنامۀ نیویورک تایمز در گزارشی خبر داده است که حکومت جو بایدن در حال مذاکره با حکومت ونزویلا است تا تحریم‌ها بر کاراکاس کاهش یافته و نفت آن کشور جایگزین نفت روسیه شود.

XS
SM
MD
LG