لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: الحاق مناطق اشغالی اوکراین به روسیه منجر به 'تشدد خطرناک' خواهد شد


منشی عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۹ سپتمبر ( هفتم میزان) هشدار داد که اگر روسیه به برنامه‌های خود برای الحاق چهار ساحۀ اوکراین به قلمرو روسیه ادامه دهد، این کار منجر به "تشدد خطرناکی" خواهد شد.

انتونیو گوتیرش با بیان اینکه چنین اقدام مسکو، چشم صلح در منطقه را به خطر خواهد انداخت، به خبرنگاران گفت: "هرگونه تصمیم برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت و باید محکوم شود."

آقای گوتیرش در حالی این اظهارات را بیان داشت که پیش از آن مقام‌های روسیه گفته بودند که قرار است روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم سنبله) چهار ساحۀ اوکراین که توسط نظامیان روسی اشغال شده است، طی مراسمی رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز به خبرنگاران گفت که در این مراسم ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و سران این چهار ساحۀ اشغال شدۀ اوکراین که از جانب مسکو گماشته شده اند، نیز حضور خواهند داشت.

اوکراین و متحدانش این اقدام روسیه نامشروع خوانده و در انتقامجویی از آن وعدۀ وضع تحریم‌های بیشتر بر روسیه را داده اند.

ساحات دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا که روسیه در صدد الحاق آن به قلمرو خود است، حدود ۱۵ درصد قلمرو اوکراین را تشکیل می‌دهد.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز روز پنجشنبه ۲۹ سپتمبر طی یک تماس تلیفونی از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه خواست تا گام‌هایی در راستای کاهش تنش در اوکراین بردارد.

دفتر آقای اردوغان در بیانیه‌ای گفته است که ترکیه از الحاق مناطق اشغالی اوکراین به روسیه حمایت نمی‌کند و رییس جمهور ترکیه از پوتین خواسته است که به مذاکرات صلح فرصت دیگری بدهد.

براساس بیانیه دفتر آقای اردوغان، او همچنان از مسکو خواسته است تا قرارداد انتقال غله‌جات اوکراین از طریق بحیره سیاه را که به میانجیگری ملل متحد و ترکیه منعقد شده است و در اواخر ماه نومبر منقضی می‌شود، تمدید کند.

روسیه همه‌پرسی را به تاریخ ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در این چهار ساحۀ اشغالی اوکراین به راه انداخت که برای پنج روز ادامه داشت.

در این همه‌پرسی که غرب آن را "ننگین" توصیف کرده است، از باشندگان مناطق اشغالی پرسیده شده بود که آیا خواهان پیوستن مناطق‌شان با روسیه استند یا خیر. به قول مسکو، نتایج به علاقمندی شرکت کنندگان برای الحاق با روسیه اشاره می‌کند.

XS
SM
MD
LG