لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ و صلح؛ تشدید حملات بر اوکراین همزمان با اعلام آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات


نظامیان اوکراینی در حومۀ شهر کیف
نظامیان اوکراینی در حومۀ شهر کیف

در حالیکه نیروهای روسی بمباران شهرهای عمدهٔ اوکراین را تشدید کرده است، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که قرار است اواخر روز چهارشنبه دوم مارچ (۱۱حوت) دور دوم گفتگو‌ها بین هیات روسی و اوکراینی از سر گرفته شود.

رویترز به نقل از خبرگزاری بلتای بلاروس گفته است که یک هیات روسی برای گفتگو با همتایان اوکراینی در حال سفر به محل ملاقات است. اما این خبرگزاری جزییاتی در مورد محل برگزاری گفتگوها ارایه نکرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز تایید کرده است که یک هیات روسی آماده برگزاری دور دوم مذاکرات با مقامات اوکراینی است.

آمادگی برای دور دوم مذاکرات صلح در حالی گرفته می‌شود که دور نخست گفتگوها که روز دوشنبه ۲۸ فبروری (نهم حوت) برگزار شده بود پس از پنج ساعت بدون توافق آتش بس به پایان رسید، اما طرفین توافق کردند که گفتگوها باید ادامه یابد.

دیمیترو کولبیا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز گفته است که کشورش آماده مشارکت در دپلوماسی است، اما "به هیچ وجه آماده پذیرش اولتیماتوم‌های روسیه نیست."

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز سه شنبه اول مارچ در مصاحبۀ که از سوی خبرگزاری رویترز و شبکۀ سی‌ان‌ان به گونۀ مشترک انجام شد، تاکید کرد که روسیه باید ابتدا جنگ را متوقف کند تا به مذاکرات فرصتی بدهد. او افزود: "کم از کم بمباران مردم را باید متوقف کرد، فقط بمباران را متوقف کرد و سپس پای میز مذاکره نشست."

این در حالی است که جنگ در شهرهای خارکیف و کیف شدت یافته و مسکو روز چهارشنبه دوم مارچ اعلام کرد که شهر بندری خرسون در جنوب اوکراین را کاملاً تصرف کرده است؛ ادعایی که اوکراین آن را رد کرده اما گفته است که جنگ در جاده‌های این شهر جریان دارد.

زیلینسکی: روسیه قصد دارد ما را محو کند

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز چهارشنبه دوم مارچ درپیام ویدیویی ادعا کرد که روسیه قصد دارد اوکراین، تاریخ و مردم آن کشور را محو کند.

آقای زیلینسکی پس از حمله روسیه بر آبدۀ هولوکاست در شهر کیف گفت: "حمله به این بنا نشان می‌دهد که آنها هیچ چیز از مردم و تاریخ کشور ما نمی‌دانند و همه دستور دارند که اوکراین، مردم و تاریخ این کشور را نابود کنند ".

رییس جمهور اوکراین که خود یهودی است، از یهودیان سراسر جهان خواست که در مورد آنچه در اوکراین اتفاق می افتد "سکوت" اختیار نکنند. او گفت:"نازی‌‌گری در سکوت متولد می‌شود. در مورد قتل غیرنظامیان فریاد سر دهید، در مورد قتل اوکراینی ها فریاد کنید. "

آقای زیلینسکی در این پیام ویدیویی با انتقاد به واکنش غرب، آن را کافی ندانسته و گفت : "اکنون زمان بی‌طرفی نیست. "

او خواستار حمایت بیشتر بین المللی از جمله حمایت از تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا شد.

XS
SM
MD
LG