لینک های دسترسی

Breaking News

هفتمین روز تهاجم روسیه بر اوکراین؛ ۸۳۶ هزار اوکراینی به خارج پناهنده شده اند


روسیه در هفتمین روز درگیری با اوکراین ادعا کرد که شهر بندری خرسون در جنوب این کشور را تصرف کرده و درگیری‌های شدید جاده به جاده در خارکیف - دومین شهر بزرگ اوکراین – جریان دارد.

این در حالی است که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد که تاکنون بیش از ۸۳۶ هزار اوکراینی در هفت روز گذشته به کشورهای همسایه پناهنده شده اند.

خبرگزاری فرانس پرس خلاصه‌ای از رویدادهای جنگ اوکراین را با استفاده از اظهارات طرفین درگیری، منابع دفاعی و استخباراتی غرب و سازمان‌های بین المللی تهیه کرده است.

وضعیت نظامی

مسکو روز چهارشنبه دوم مارچ (۱۱حوت) اعلام کرد که شهر خرسون، با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت را کاملاً تصرف کرده است؛ ادعایی که اوکراین آن را رد کرده اما گفته است که جنگ در جاده‌های این شهر جریان دارد.

در صورت صحت ادعای روسیه این بزرگ‌ترین شهری است که از زمان آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در پنجشنبه گذشته، به تصرف نیروهای روس در آمده است.

اردوی اوکراین تایید کرده است که نیروهای چترباز روسیه در خارکیف فرودآمده و در تلاش اشغال این شهر اند. خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین است و بیش از دو روز است که زیر رگبار گلوله، راکت، حملات هوایی و در محاصره است.

اداره خدمات عاجل اوکراین از کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن نه نفر در خارکیف خبر داده اند. خبرنگاران خبرگزاری فرانس پرس شاهد اصابت میزایل‌ها به ادارات امنیتی، پولیس و ساختمان یک پوهنتون در خارکیف بوده اند.

روسیه بمباران شهرهای اوکراین از جمله بخش‌های غربی و جنوبی کیف، پایتخت را تشدید کرده است. ناظران غربی کاروانی از نیروهای روسیه را در خارج از کیف دیده اند و می گویند شهر برای حمله احتمالی آمادگی می‌گیرد.

در همین حال، اسپانیا نیز مانند اکثر کشورهای اروپایی وعده سپرده است که "مهمات" را به نظامیان اوکراینی فراهم می‌کند.

تلفات و تخریبات نظامی

اوکراین ادعا می‌کند که در جریان هفت روز درگیری ۵۸۴۰ سرباز روسی کشته شده است؛ ادعایی که به گونهٔ مستقل تایید نشده است.روسیه اذعان کرده است که متحمل تلفات شده، اما هنوز آماری منتشر نکرده است.

وزارت دفاع روسیه مدعی است که نیروهای این کشور بیش از ۵۸ طیاره، ۴۶ درون و ۴۷۲ تانک اردوی اوکراین را از بین برده است. اما اوکراین این ادعاهای روسیه را رد کرده است.

تلفات بشری و مهاجرت

در حمله روز سه شنبه نیروهای روسی بر برج تلویزیون کیف پنج نفر کشته شدند. اوکراین می گوید که تاکنون ۳۵۰ غیرنظامی اوکراینی، از جمله ۱۴ کودک، در حملات نظامی روسیه کشته شده اند.

این در حالی است که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرد که تاکنون کم و بیش ۸۳۶ هزار اوکراینی در هفت روز گذشته به کشورهای همسایه پناهنده شده که بیش از نیم آنان به پولند رفته اند.

ملل متحد می‌گوید که هم اکنون ۴۵۴ هزار اوکراینی به پولند، ۱۱۶ هزار به هنگری، ۶۷هزار به سلواکیا، ۶۵ هزار به مالدووا، ۴۳هزار به روسیه، ۳۸ هزار به رومانیا و ۳۵۰ نفر به بلاروس پناه برده اند. افزون بر آن، ۵۲ هزار اوکراینی به کشورهای دیگر اروپایی نیز پناهنده شده اند.

XS
SM
MD
LG