لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سارک در پاکستان به تعویق افتاد


قرار بود نوزدهمین نشست سازمان همکاری منطقوی کشورهای جنوب آسیا یا سارک در اسلام آباد تدویر یابد.
قرار بود نوزدهمین نشست سازمان همکاری منطقوی کشورهای جنوب آسیا یا سارک در اسلام آباد تدویر یابد.

نشست سازمان همکاری منطقوی کشورهای جنوب آسیا یا سارک که قرار بود در ماۀ نوامبر در اسلام آباد تدویر یابد، پس از آن به تعویق افتاد که حکومت های هند، افغانستان، بنگله دیش و بوتان از شرکت در آن اجتناب ورزیدند.

رسانه‌های پاکستانی از قول سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدر اعظم آن کشور گزارش داده اند که نشست اسلام آباد از سوی این سازمان که مقر آن در نیپال است به تعویق افتاده است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دلیل عدم اشتراک افغانستان در این نشست را گنگ بودن وضعیت امنیتی منطقه بیان داشته است.

به گفتۀ آقای جخانسوری "تا زمانیکه مسایل عمدۀ امنیتی منطقه به صورت واضح حل نه شود، حکومت افغانستان در جلسۀ سازمان سارک در پاکستان اشتراک نمی کند."

وزارت خارجۀ هند نیز روز گذشته خبر داد که نریندرا مودی صدراعظم آن کشور سفرش به اسلام آباد را جهت اشتراک در نشست سارک را به دلیل افزایش حملات اخیر در نقاط نزدیک به سرحد پاکستان فسخ کرده است.

دهلی جدید پس از آن این تصمیم را گرفت که سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، هند را در برابر تصمیم اخیر صدراعظم آن کشور مبنی بر استفادۀ اعظمی از سه دریایی که از هند در پاکستان سرازیر می شود، هشدار داد.

سرتاج عزیز گفته بود که اگر هند "پیمان آب سند" را لغو کند، اسلام آباد این کار را "یک عمل جنگی ویا اقدام خصمانه در برابر پاکستان" تلقی خواهد کرد.

بر اساس "پیمان آب سند" که در ۱۹ سپتامبر ۱۹۶۰ میان دو کشور امضا شده است، هند باید اجازه دهد که آب سه دریای شرقی آن کشور به پاکستان جریان یابد و نباید به حدی از آب این دریا استفاده کند که جریان آن به پاکستان کاهش یابد.

روابط میان هند و پاکستان در چند هفتۀ اخیر به ویژه پس از کشته شدن ۱۸ سرباز هندی توسط تندروان در کشمیر بیشتر از پیش به وخامت گراییده است. هند تندروان مستقر در پاکستان را به انجام این حمله متهم می‌کند، اما پاکستان ادعای مقام‌های هندی را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG