لینک های دسترسی

Breaking News

موقف تازه حکومت افغانستان در مورد رهایی زندانیان طالبان


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که قرار است تا پایان امروز یکشنبه پنجم جولای (۱۵ سرطان) موقف تازهٔ خویش را در مورد رقم نهایی زندانیان رها شده و سرنوشت زندانیان باقی مانده​ واضح می‌سازد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ روز یکشنبه پنجم جولای (۱۵ سرطان) در صفحۀ تویترش بر رهایی کامل نیروهای امنیتی حکومت افغانستان از سوی گروه طالبان تاکید کرده است.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در یک تویت نوشته است: "رهایی کامل اسیران نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از نزد طالبان؛ به عنوان عمده‌ترین اصل پروسۀ تبادلۀ زندانیان، برای دولت و ملت افغانستان مهم‌ است."

آقای صدیقی افزوده است که حکومت افغانستان به آغاز هرچه زودتر گفتگوهای صلح به هدف تامین صلح و ثبات در این کشور متعهد است.

پیش از این رییس جمهور غنی در مصاحبۀ با تلویزیون ملی افغانستان گفته بود که تا روز یک شنبۀ طرح رهایی زندانیان نهایی خواهد شد، اما تاکید کرد که اگر طالبان نظامیان افغان را که در اسارت دارند آزاد نکنند، باقی زندانیان آن گروه رها نخواهند شد.

آقای غنی گفت: "رهایی زندانیان تبادله است، طالبان باید زندانیان دولت را رها کنند، بدون آن، رهایی زندانیان یک طرفه بوده نمی تواند."

بر اساس توافقنامۀ صلح که به تاریخ ۲۹ فبروری میان ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر امضا شد، باید حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان و طالبان ۱۰۰۰ اسیر دولتی را رها کرده و مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند؛ اما با گذشت چهار ماه از امضای این توافقنامه تا کنون رهایی این شمار زندانیان عملی نشده و مذاکرات صورت نگرفته است.

حکومت افغانستان تا حال ۳۶۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ادعا کرده اند که تا کنون ۵۰۰ منسوب قوای امنیتی و دفاعی افغان را رها کرده اند، اما در گذشته مقام‌های افغان بار بار گفته اند که تمام کسانی که از قید طالبان رها می‌شوند نظامی نبوده، بلکه غیرنظامیان نیز شامل آنان اند.

XS
SM
MD
LG