لینک های دسترسی

Breaking News

با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، خشونت باید کاهش یابد - یوناما


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش "حملات عمدی" بر غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کرده و افزوده است که همزمان با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی طرف‌های درگیر در این کشور باید به خشونت‌ها پایان دهند.

یوناما روز پنجشنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) با نشر گزارشی گفته که قرار است گفتگوهای صلح در روزهای آینده میان دولت افغانستان و طالبان آغاز شود، دو طرف باید برای حفاظت از غیرنظامیان تلاش کرده و همچنان به هدف مساعد ساختن زمینه برای برگزاری این مذاکرات در دوحه، جنگ را کاهش دهند.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: "من تمام طرف‌ها را ترغیب می نمایم تا با نشان دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدامات فوری و مشخص برای محافظت از غیرنظامیان و کاهش خشونت، پایه و اساس لازم برای گفتگوهای صلح را ایجاد نمایند."

خانم لاینز همچنان گفته است که برخی عناصر مخرب در افغانستان تلاش برای تداوم جنگ در این کشور دارند؛ اما او هشدار داده است که به آنها اجازه نمی‌دهند تا روند صلح افغانستان را تخریب کنند.

'حملات عمدی' بر غیرنظامیان

یوناما همچنان اعلام کرده است که در شش ماه سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۸۰۰ غیرنظامی قربانی "حملات عمدی" در افغانستان شده اند.

ملل متحد نیمی از این حملات بر غیرنظامیان را به طالبان نسبت داده است.

این سازمان تداوم این حملات را نگران کننده دانسته و افزوده است که حملات هدفمند علیه رهبران مذهبی، کارکنان صحی، کارمندان قضایی، فعالان جامعه مدنی، نهادهای غیردولتی و خبرنگاران "تکان‌دهنده و جنایتکارانه‌" است.

ملل متحد ۱۸ حمله بر رهبران مذهبی (عالمان دین) ۱۳ حمله بر کارمندان صحی، ۱۱ حمله بر کارمندان عدلی و قضایی افغانستان، شش حمله بر فعالان مدنی، پنج حمله بر نهادهای غیر دولتی و سه حمله بر خبرنگاران افغان را در شش ماه گذشته ثبت کرده است که به گفته این سازمان در این حملات ده‌ها نفر کشته و زخمی شده اند.

در گزارش همچنان آمده است : "ملل متحد بار دیگر تاکید می کند، حملاتی که عمداً جمعیت ملکی افغانستان را هدف قرار می دهند، نقض جدی قانون بین المللی بشردوستانه می باشد که ممکن جنایت جنگی محسوب گردد."

تلفات غیرنظامیان در جنگ

هیات معاونت ملل متحد در این گزارش همچنان گفته است که تداوم درگیری‌ها در بخش‌های افغانستان سبب افزایش ۲۵ درصدی تلفات بر غیرنظامیان در ربع دوم سال ۲۰۲۰ میلادی در این کشور شده است.

یوناما به حادثۀ اخیر در ولسوالی سنگین ولایت هلمند که در آن، ۲۳ غیرنظامی کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند اشاره کرده و افزوده است که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که این افراد در اثر شلیک‌ هاوان نیروهای اردوی ملی افغان کشته و زخمی شده اند.

اما پیش از این وزارت دفاع ملی افغانستان این موضوع را رد کرده بود.

ملل متحد همچنان از افزایش تلفات غیرنظامیان در اثر انفجار ماین‌های تعبیه شدۀ طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که پس از برقراری آتش‌بس در روزهای عید انفجار ماین‌های طالبان عامل عمدۀ تلفات بر غیرنظامیان بوده اند.

XS
SM
MD
LG