لینک های دسترسی

Breaking News

معاون ولایت سمنگان: اگر حکومت قوه استعمال کند، مقاومت میکنیم


ضیأ الدین ضیأ، معاون مقام ولایت سمنگان (راست) و عبدالکریم خدام، والی برکنار شدۀ سمنگان (چپ)
ضیأ الدین ضیأ، معاون مقام ولایت سمنگان (راست) و عبدالکریم خدام، والی برکنار شدۀ سمنگان (چپ)

ضیأ الدین ضیأ، معاون مقام ولایت سمنگان، میگوید که از تصمیم عبدالکریم خدام، والی برکنار شدۀ آن ولایت، پشتیبانی میکند، و در کسی این توان را نمیبیند که در برابر "ملت سمنگان" از نیرو کار گیرد.

معاون مقام ولایت سمنگان در مصاحبۀ اختصاصی با تلویزیون آشنا صدای امریکا، ارگ را متهم به "سرپیچی از فیصله هایی" کرد که حکومت وحدت ملی بر بنیاد آن ایجاد شده است، و افزود که ارگ ریاست جمهوری، "یک جانبه" اقدام میکند و گویا سرنوشت همۀ کشور را، یک حلقۀ خاص در داخل ارگ میخواهد به دست گیرد.

آقای ضیأ اظهار اطمینان کرد که نیرو های امنیتی هرگز علیه مقامات محلی در سمنگان وارد اقدام نخواهند شد، و نیز گفت: «آن توان را من در افغانستان نمی بینم که علیه ملت سمنگان کسی از نیرو استفاده کند و یا ملت سمنگان را کسی با زور نیزه سرکوب کند و افراد خاص خود را در اینجا بیارند و جاگزین کنند.»

وقتی از آقای ضیأ پرسیده شد که آیا با برکنار شدن والی سمنگان، حکومت از او خواسته که تا معرفی والی جدید، سرپرستی ولایت را برعهده گیرد یا خیر، وی گفت که تا کنون از مرکز چنین هدایتی به او داده نشده است.

ضیأ الدین ضیأ، معاون والی برکنار شدۀ سمنگان، خود نیز حدود پنج ماه قبل از سوی مرکز، ذریعۀ "یک مکتوب" از وظیفه اش سبکدوش شده بود، اما میگوید که عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه، وی را "طی نامه ای" در پُست قبلی اش به حیث معاون ولایت سمنگان ابقأ کرد.

عبدالکریم خدام، والی پیشین سمنگان، امروز در کنفرانس خبری در شهر ایبک گفت که او به اساس تفاهم‌ حزب جمعیت اسلامی با حکومت به عنوان والی از قوم ترکمن‌ها انتخاب گردیده و حکومت صلاحیت برکناری‌اش را ندارد.

اداره مستقل ارگان‌های‌محلی گفت که تغییر و تبدیل یک اصل است و هیچ پستی دایم نیست، اما در مورد ولایات بلخ و سمنگان، مشوره‌ هایی جریان دارد.

مصاحبۀ کامل با ضیأ الدین ضیأ، معاون مقام ولایت سمنگان، را در اینجا تماشا کنید:

XS
SM
MD
LG