لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان با کاروان ۲۰ هزار موتر به کابل می‌روند - نور


عطا محمد نور بار دیگر به شدت از حکومت افغانستان انتقاد کرد
عطا محمد نور بار دیگر به شدت از حکومت افغانستان انتقاد کرد

عطا محمد نور گفت که به زودی کاروان بزرگ ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار موتر حامل مظاهره کنندگان عازم کابل خواهد شد تا اعتراض شان را به تطبیق نشدن توافقنامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی نشان دهند.

آقای نور گفت که در اعتراضات گسترده که قرار است به تاریخ ۲۷ و ۲۸ فبروری و اول مارچ سال روان راه اندازی شود، معترضان از ۱۵ ولایت افغانستان شرکت خواهند داشت، اما نگفت که از کدام ولایت‌ها.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، گفت که در مورد برگزاری این راهپیمایی اعتراضی با حکومت افغانستان هماهنگی صورت نگرفته و حکومت در مورد خواست‌های معترضان چیزی نمی‌داند.

آقای دانش در صحبت با صدای امریکا گفت که وزارت داخله برای تامین امنیت چنین راهپیمایی ها هیچ گونه نگرانی ندارد، اما افزود که جزئیات هرگونه حرکت مدنی که برگزار می‌شود، باید کم از کم ۴۸ ساعت پیش با وزارت داخله در میان گذاشته شود.

امریکا و جنجال بلخ

پس از آنکه ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که استعفای عطا محمد نور را از سمت ولایت بلخ پذیرفته است، انتقادات و اتهامات آقای نور بر رئیس جمهوری محمد اشرف غنی و ارگ شدت گرفت.

عطا محمد نور گفت که استعفایش منتفی است و والی برحال بلخ می‌باشد، مگر اینکه به گفتۀ وی حزب جمعیت اسلامی افغانستان به صفت شریک قدرت در حکومت وحدت ملی در مورد کنار رفتن اش از سمت ولایت بلخ تصمیم بگیرد.

تنش موجود میان بلخ و ریاست جمهوری افغانستان سبب شد تا ایالات متحده نیز رهبران افغان را به حل صلح آمیز این قضیه و انتقال مسالمت آمیز رهبری بلخ و مقدم شمردن منافع افغانستان بر منافع شخصی ترغیب کند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که قضیۀ رهبری بلخ باید در "چارچوب قانون اساسی افغانستان" و در مطابقت با اصل "حاکمیت قانون و اصل برابری در برابر قانون" حل و فصل شود.

عطا محمد نور روز سه شنبه در جمعی از هواداران خود در بلخ ادعا کرد که حکومت از هم اکنون برای تقلب در انتخابات و یا هم تمدید ریاست جمهوری کنونی برنامه ریزی دارد. او گفت "تمدید کار حکومت کنونی به هیچ وجه قابل قبول نیست".

حکومت افغانستان از قبل برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در سال ۲۰۱۸ و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ آمادگی دارد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG