لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید دانش بر برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح با محوریت دولت


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان خواستار آغاز مذاکرات صلح با محوریت دولت افغانستان شد و گفت که باید با آغاز گفتگوهای صلح، آتش‌بس میان حکومت و گروه طالبان صورت گیرد.

سرور دانش روز جمعه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) با انتقاد از گروه طالبان گفت که آنان در یک سال گذشته نشان داده اند که اراده‌ای برای صلح ندارند.

او افزود: "ما به این باور استیم که مذاکرات صلح با محوریت و مالکیت دولت افغانستان آغاز شود و همزمان آتش‌بس اعلام گردد، در غیر آن مردم افغانستان نمی‌توانند به این شعار‌های صلح طلبانه اعتماد کنند."

معاون دوم ریاست جمهوری همچنان افزود که در هرگونۀ طرح صلح باید "اصول اساسی مردم افغانستان" در نظر گرفته شود.

آقای دانش افزود: "نظام جمهوریت، حقوق شهروندی، دستاوردهای ۱۹ سال اخیر، یعنی قانون اساسی، آزادی بیان، انتخابات، حقوق بشر و حقوق زنان جز ارزش‌هایی که محصول دستاوردهای ۱۹ سال اخیر مردم افغانستان است... به این ترتیب از هر طرح صلحی که این اصول را نادیده بگیرد ما مطمین هستیم یک صلح عادلانه و پایدار به دست نخواهد آمد."

در ماه‌های اخیر سران حکومت وحدت ملی خواستار آغاز مذاکرات بدون قید و شرط با گروه طالبان شدند؛ اما طالبان این خواست حکومت افغانستان را رد کرده و تا اکنون حاضر به گفتگوی مستقیم نشده اند.

این در حالی است که مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان از حدود دو هفته بدین سو در قطر به هدف پایان خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور جریان دارد.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده روز چهارشنبه هفته گذشته وارد کابل شد و با سران حکومت، سیاستمداران، زنان و مقام‌های امریکایی در پیوند مذاکرات صلح بحث و گفتگو کرد.

آقای خلیلزاد مشورت‌های دو روزه را در کابل مثمر خواند و گفت که به یک مرحلۀ مهم در روند صلح افغانستان نزدیک شده اند.

XS
SM
MD
LG