لینک های دسترسی

Breaking News

تحریم تسلیحاتی بر ایران تمدید شود – عربستان


عادل الجبیر، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی
عادل الجبیر، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی

مقامات سعودی و ایالات متحده از جامعهٔ جهانی خواستند تا تحریم تسلیحات ملل متحد علیه ایران را تمدید کنند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و براین هوک، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای ایران روز دوشنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) در یک کنفرانس مشترک خبری در ریاض گفتند که اگر تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید نشود ایران متحدین خویش را زیادتر مسلح کرده و منطقه را بی ثبات خواهد ساخت.

مقامات عربستان سعودی تهران را به ارسال اسلحه به شمول طیاره های بدون سرنشین و میزایل ها برای هوثی های یمن متهم کرده و گفته اندکه هوثی ها این اسلحه را علیه عربستان استفاده می‌کنند.

وزیر خارجه عربستان گفت که دیروز یک محموله تسلیحات ایرانی را ضبط کردند که قرار بود به شورشیان هوثی فرستاده شود.

قرار است تحریم تسلیحاتی ملل متحد بر ایران که در سال ۲۰۰۷ به دلیل نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای بر آن کشور وضع شد در ماه اکتوبر سال روان منقضی شود.

این تحریم تسلیحاتی، تهران را از خرید و فروش هرگونه سلاح متعارف باز می‌دارد.

تحریم تسلیحاتی ملل متحد تا کنون ایران را از خریداری جت‌های جنگی، تانک‌ها، کشتی‌های جنگی و دیگر تسلیحات جنگی بازداشته است، اما نتوانسته است جلو قاچاق اسلحه از ایران به کشورهای جنگزده مثل سوریه را بگیرد.

ادارۀ استخبارات دفاعی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ پیش بینی کرده بود که در صورت لغو تحریم تسلیحاتی بر ایران، آن کشور از روسیه جت های جنگی سو-۳۰، طیاره‌های یاک-۱۳۰ و تانک‌های تی-۹۰ را خریداری خواهد کرد. همچنان ایران برای خریداری سیستم دافع هوای اس-۴۰۰ روسی تلاش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG