لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی برای نخستین‌بار یک زن را به فضا می‌فرستد


 ریانه برناوی، زن فضانورد سعودی
ریانه برناوی، زن فضانورد سعودی

عربستان سعودی برای نخستین‌بار در تاریخ آن کشور، یک فضانورد زن را برای انجام ماموریت فضایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام می‌کند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داده است که ریانه برناوی، زن فضانورد سعودی در جریان سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ با همکارش علی القرنی به تیم موجود در ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهند پیوست.

این فضانوردان با عملهٔ ماموریت فضایی "AX-2" یکجا شده و از ایالات متحده راهی فضا خواهند شد.

عربستان سعودی، پس از امارات متحدهٔ عرب، دومین کشور حوزهٔ خلیج است که در ماموریت‌ها وانکشافات فضایی، فضانوردان خود را اعزام می‌کند.

هزاع المنصوری، فضانورد امارات متحدهٔ عرب درسال ۲۰۱۹ به مدت هشت روز در یک ماموریت فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرد.

سلطان النیادی، ملقب به "سلطان فضا" یکی دیگر از فضانوردان امارات متحدهٔ عرب قرار است برای یک ماموریت طولانی مدت شش ماهه، اواخر همین ماه به ایستگاه بین‌الملی فضایی اعزام شود. نیادی نخستین فضانورد عرب خواهد بود که شش ماه را در فضا سپری خواهد کرد.

در سال ۱۹۸۵، سلطان بن عبدالعزیز، شهزادهٔ سعودی که پیلوت قوای هوایی بود، در یک ماموریت فضایی سازماندهی شده از سوی ایالات متحده سهیم شد و نام خود را به صفت نخستین عرب مسلمان که عازم فضا شد، ثبت تاریخ کرد.

عربستان سعودی در جستجوی راه‌های متنوع برای تقویت اقتصاد و تجارت این کشور است که اکنون به پیمانهٔ گسترده متکی بر فروش نفت است. در همین راستا شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در چند سال اخیر اصلاحاتی را در آن کشور آورده که افزایش حضور و نقش زنان در عرصه‌های مختلف بخشی از این اصلاحات است.

در چارچوب اقدامات اصلاحی شهزاده محمد که تا سال ۲۰۳۰ منبع درآمد و اقتصاد عربستان سعودی به کلی دگرگون شود، در سال ۲۰۱۸ عربستان سعودی یک برنامهٔ فضایی را راه اندازی کرد و سال گذشته برنامهٔ دیگری را روی دست گرفت تا فضانوردان را به فضا بفرستد.

در نتیجهٔ اقدامات اصلاحی اخیر، زنان سعودی در سال ۲۰۱۷ اجازهٔ رانندگی و سفر بدون محرم در این کشور را کسب کردند و استخدام زنان در ادارت دولتی و غیردولتی این کشور از سال ۲۰۱۶ تا کنون از ۱۷درصد به ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

عربستان سعودی در یک ماه گذشته تغییرات چشمگیری در انتصاب زنان در پست‌های رسمی و مهم داشته است که از آن جمله ساره السید در پست معین وزرات خارجه عربستان سعودی، هیفا بنت عبدالرحمان الجدیع به حیث سفیر عربستان در اتحادیه اروپا و نسرین الشبل به عنوان سفیر عربستان در فنلند به کار گماشته شدند.

XS
SM
MD
LG